05 februari 2009

Tor 5 feb: Vanlig enkel yoga

Träningsbakis.

Lunchyoga

Hade tänkt mig en total vilodag idag. Inte för att jag känner mig död. Mest för att den allmänna uppfattningen är att man ska ha totala vilodagar ofta. Men det känner jag inte för. Aktiv återhämtning låter bättre. Och eftersom jag känner mig lite lagom träningsbakis - dock inte träningssliten - så blev det yoga på lunchen. SATS yoga. Vanlig, enkel yoga där till och med jag hängde med. Jag klarade till och med alla hundenpositionerna utan den sista för då gled jag med händerna längs med mattan. Kan man yoga med handskar?

Jag ser fram emot att komma hem före 20.30 för en gångs skull. Jag ska lämna kontoret redan klockan 16. Det är snart! Trots att det känns som om dagen just börjat. När jag kommer hem ska jag och promenadkompisen Trixa göra en utflykt i snön. Och så ska jag försöka lägga mig och sova i tid. Igår kunde jag inte sova alls. Hjärtat gjorde små lyckoskutt när jag tänkte tillbaka på kvällens träning. Så jag försökte tänka på annat.

4 kommentarer:

Katarina M-I sa...

Den "allmänna uppfattningen" är kanske helt felaktig? Bloggvärlden bla är inget kontrollerat forum.

Gå din egen väg.

Härligt fokus du har!

MarathonMia sa...

Det verkar som du är inne i ett grymt träningsflow! Klart du kan ha handskar när du kör yoga - bara de matchar outfiten :)du kan ju ta sånna där halksockor till barn, klippa av och ha som svettband först - sen kan du smyga ner den över handflatorna när det är dags att ställa sig i positioner som kräver totalkontroll - fusk fast ändå inte liksom.

Anonym sa...

Men alltså, vem/vad säger att man ska ha totala vilodagar? Jag håller inte alls med om att det är någon allmän uppfattning. Visst, följer man träningsprogram brukar det ingå vilodagar - från den träningen. Så ensidig träning 24/7 skall man nog akta sig för - däremot så är väl snarare den gängse uppfattningen att man ska röra på sig varje dag?!

Läste för övrigt senast idag om Bill Bowerman som bl.a. startade joggingvågen på sextiotalet (förutom att han grundade Nike och var bl.a. ikonen Steve Prefontaines tränare...), då gick det ut på att jogga minst en halvtimme varje dag. Och visst har jag själv varit med om att folk fick spunk när jag sa att jag springer varje dag... men det handlar ju om intensitetsnivåer också.

Nej, fram för daglig rörelse! :-) Yoga är ju alldeles utmärkt soft.

Lethra sa...

Jag har väldiga problem med det där att jag glider på mattan när jag yogar, det är omöjligt att göra en korrekt hund! jag vet at det finns yogastrumpor, men inte handskar. Gick det bra för dig med vanliga träningshandskar?

//Lethra