DN publicerar idag en artikel som handlar om att företag köper sig plats i bloggares inlägg. Det är marknadsföring på högsta nivå som i de flesta fall ger det budskap företaget vill få fram högre trovärdighet än annonsering (och högre trovärdighet ger oftast fler kunder eftersom man litar mer till sådant som skrivs - i bloggar eller redaktionellt material - än annonser).
För mig är det hur mycket fel som helst. Och jag blir arg när jag läser det. Inte för att jag avundas de som får mutpresenter eller betalt för att skriva om vissa grejer - nej för att jag tycker det är etiskt fel att göra så. Att köpa in sig ser jag inga problem med - men köpt plats är en annonsplats. Punkt.
Så var det sagt. Nu tillbaks till mina träningsinlägg.
19 oktober 2007
"Betalda bloggare får kritik"
Upplagd av Puma kl. 10/19/2007 11:21:00 fm
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Håller helt med dig! Det handlar ju om trovärdighet. Om ett företag köpt in sig går det ju inte att lita en sekund på det som bloggaren skriver om den produkten. Då kan man ju lika gärna läsa hem företagets hemsida om hur "förträffliga" just deras grejer är. Ska man ta emot gratisgrejer för att testa eller recensera måste man vara 100% ärlig och såga produkten om den är dålig. Att ge högsta betyg för att hålla sig väl med företaget är ju bara så oetiskt.
Jag vet inte men för att ge sig på att recensera bör man kanske ha lite mer kunskap i journalistik och etik än gemene man.
Skicka en kommentar