Jag hann fundera en del när jag satt och skavde på spinningsadeln ikväll. Och jag kom fram till en sak.
Angående inlägget nedan
Det tog en hel cykelklass innan jag kom på vad jag ville säga med inlägget nedan. Ja Sporty Spice, jag vet hur det funkar på en redaktion. Och jag tror inte att du är en av de journalister som jag tycker har lite dålig etik och är sådär "divig" som modejournalistyrket ofta har rykte om sig att vara. Och nej Terese, det är inte en fråga om dubbelmoral.
Det är en fråga om det personliga varumärket, rätt och slätt.
Jag tycker PR är jättebra (gerilla-PR är allra roligast). Och visst är det kanon om Adidas sponsrar artister som Madonna precis som Craft sponsrar andra stjärnor och Nike är knutna till sina superstars. Men personligen tycker jag att gränsen går vid journalister.
Varför? För mig ska journalister, oavsett titel, vara objektiva. Så fort journalister blir "sponsrade" så förlorar de objektiviteten - i mina ögon. Det var därför jag började snacka förtroendekris i inlägget nedan.
Nog om det - det hade noll med träning att göra så jag ska sluta nu. Abrubt.
(Fast sådana här ämnen ligger mig väldigt varmt om hjärtat)
16 november 2007
Angående inlägget nedan
Upplagd av Puma kl. 11/16/2007 07:12:00 em
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Det enda jag undrade över var när du skrev "dem där journlisterna" menar du då Ebba von Sydow eller de 60-80 journalistkontakterna? Det var det jag menade iaf. Journalistkontakterna lånade och lämnade tilbaka kläder, det stod klart och tydligt i artiklen men kunde ev feltolkas utifrån ditt inlägg.
Gränsen mellan information till läsarna och reklam är hårfin. Och när blir det sponsring? Intressanta frågor det här. Vad för typ av PR håller du på med?
Bara så du vet det så blev jag inte upprörd över det du skrev. Jag håller däremot med dig i dina åsikter. Det jag menaade var att alla gör nog reklam för något mer eller mindre medvetet. Men jag önskar också att journalister är oberoende i sina texter. :-)
Skicka en kommentar