Dagens Media skriver att Ebba von Sydow är en av 60-80 skribenter som marknadsför modeföretagen mot gratiskläder.
Journalister säljer Adidas
Relationen PR och journalistik kan vara svår. Och rent farlig när gemene man inte vet om hur det produktplaceras friskt i tidningar (och bland folk "i svängen").
När redaktioner plockar på sig gratisgrejer, eller enbart skriver om saker som de bekvämt får skickade till sig, så tappar jag respekten. På en gång. Journalistik måste väl handla om mer än så? Även om det gäller simpla men älskade "plockreportage".
8 kommentarer:
haha, du behöver inte tycka som jag! :) Men just så, att ju mer man tränar, desto mer motivation får man.
När man äter nyttigt och bra och märker att man mår bättre av det ger det också mer motivation. osv.
Hej
Utförsäljningen är på barnängsgatan på söder. Galet mycket folk men kan vara värt att åka ändå. Sjukt bra priser!
heheh, om jag gjorde=) Jag köpte power hoodie i lila, vitt linne med rynk, underställ/löpartajts, underställströja m dragkedja, softshellmössa, handledsvärmare ggr3, stashbandggr 3, underställ/löpartajts till pojkvännen och det var nog allt. Man fick roffa åt sig det man kunde men jag fick allt det här till det facila priset av 1500kronor vilket är grymt billigt. Åk dit =)
Dom tar kort och kontanter och de flesta betalar med kort därav så är det nästan ingen kö om man betalar Kontant så jag skulle ta med mig kontanter. Hoppas att du hittar nåt bra=) Vi får utbyta bilder på det vi har köpt sen=)
Dubbelmoral?? ;-) Sitter inte du och skriver pressreleaser på jobbet och vill att folk ska skriva om de prylarna. Svår värld vi lever i ...
Evasleva:
Nu förstår vi varann :-)
Tenah:
Jag vill dit!
Terese:
Javisst jobbar jag också med PR. Men dubbelmoral - hur menar du då? Det är inte jag som heter xx och jobbar på en redaktion och är så pass bekväm av mig att jag sitter där jag sitter och skriver om sådant som trillar in till mig och inte går ut och "kollar själv". Det är inte jag som väljer att skriva om en viss produkt/märke för att vederbörande valt att annonsera i just samma titel...
Däremot är jag glad att jag jobbar med just PR, för det har fått mig att tänka kritiskt - till allt, men framförallt media.
Läser man artikeln står det att "... vi har 60 till 80 journaliskontakter som kommer hit och lånar kläder". Det handlar alltså inte om att de får kläderna. Jag jobbar sjäv på ett flertal tidningar (bla Fitness Magazine) och man lånar kläder och prylar till bildreportage och plocksidor men man lämnar tillbaka allt efteråt. Och man har med kläder från flera olika märken så det inte blir reklamigt. Jag har haft med prylar på plocksidor som jag dissat helt - är de inte bra skriver jag det.
Sen är det självklart INTE ok om en journalist får betalt eller överöses med gratiskläder. Då kan man knappast lita på vad den personen säger om produkten.
Sporty:
Jepp jag vet hur det funkar. Eftersom jag jobbat på just en sådan pr-byrå med showroom. Bra tidningar väljer produkter från många varumärken. Men det är ofta man ser en hel plocksida eller modereportage med enbart 2 eller 3 varumärken och då höjer i alla fall jag på ögonbrynen.
Samtidigt som jag själv jobbar med pr tycker jag att det lite synd att många journalister inte tar sig en titt i de många småbutikerna istället för att göra det bekvämt för sig och ringa de stora aktörerna/en pr-byrå med samlat showroom. Det är så mycket som missas...
Men jag tycker du är en bra journalist. Det hoppas jag du vet. Och det var inte dig jag syftade på förut. Men jag förstår att du kanske går lite i taket och vill försvara yrkeskåren. Precis som jag går i taket när grabben sågar säljyrket (vilket jag också jobbar med) eftersom han är ingenjör och tycker att säljare bara far med osanningar... :-)
Skicka en kommentar