17 december 2007

Kall om fläsket

Känner du igen dig?

Här finns fettet!

Jag läser en lite smårolig tråd på jogg.se. En man skriver att han är lite tjock om magen och att han blir "iskall om fläsket" när han är ute och springer.

Jag känner igen mig. Men hos mig sitter det inte (bara) på magen. Jag blir mest iskall om höfterna och rumpan. Men jag fryser inte alls. För jag känner inte av det. Det är bara grabben som skriker högt när han senare ska försöka värma mig i tron om att jag fryser.

Logiskt sett är det väl som så, precis som det skrivs i tråden, att fläsket isolerar så att inte kroppsvärmen tränger ut till ytan och att det på så sätt värmer vitala organ i kroppen. Extra kläder behövs alltså inte eftersom man (vi/jag) redan har ett naturligt skyddande lager.


Själv tycker jag att det är ett ypperligt sätt att se var på kroppen man har fettdepåer (att bli av med): gå ut och spring när det är kallt och kom sedan hem och konstatera var det är iskallt (och gärna lite rödfruset). Det är bättre än de där röda pilarna och ringarna man brukar se plastikkirurger rita på nakna stackars kroppar under ilsken belysning.

11 kommentarer:

Em Löfgren sa...

kul att man kunde roa dig! =)

Em Löfgren sa...

hahaha som när man tuggar så+na där röda tabletter och kollar sen på gaddarna och där man blev röd har man tidigare fuskborstat!
tror jag ska ut och kuta ikväll och se var kylan visar att mitt fett i första hand sitter!

Anonym sa...

men jag fryser om näsan... Och har redan en ganska liten näsa, hur gör jag då, utan att likna Michael Jacksson?

Sofy sa...

He, he.... I wish att jag inte visste precis vad du pratar om. Här snackar vi iskalla utsidor av lår och rumpa. jag kallar det "döfläsket" dvs, det är så långt bort från blodomloppet att det borde vara dött där ute mot huden.

Skidåkningen du frågade om blir Lindvallen med familjen. Otroligt skönt att bara komma bort en vecka. Jag ska slipa på telemarkformen och därmed jobba lite mer på låren.

Spännande det lät med flytt söderut. vad händer där?! När går flytten?!

Puma sa...

Emliscious:
Haha ja precis!

42195:
Ja du. Bra fråga. Nästa fråga!

Sofy:
Ja det känns faktiskt dött. Förfruset om inte annat.

Mysigt med Lindvallen även om jag inte varit där på år och dar. Lycka till med telemarken! Själv ska jag fortsätta lära mig bemästra längdlaggen!

Flytten går nästa oktober. Eller, det är iaf då lägenheten är färdigbyggd. Lite fel tajming eftersom Halmstad är ett sommarställe. Vet inte riktigt vad som händer där annat än att de har en riktigt bra strand och schysst stadsliv. På vintern hägrar fortfarande Åre!! Synd bara att pengarna än så länge inte räcker till 3 lägenheter (en i Hstd, en i Sthlm och en i Åre)... det hade varit ultimat.Och så ett jobb på distans.

Unknown sa...

Jotack, här är man minsann rödfläckig som den värsta SRB-kossa efter en tur i kylan. Jag känner inte heller av det - förrän jag böjer mig ner så magen kommer i kontakt med framsidorna på låren... Gaahh!

Stategiskt placerad tigerbalsam kanske...?

Och så fryser jag om hakspetsen!

Sporty Spice sa...

Jag fryser mest om fötterna. Och jag tror inte att jag är särskilt tjock om dem. =)

Puma sa...

Mialena:
Hakspetsen? Det var udda...

Sporty:
Nä du är nog bara supertränad!

Benet sa...

Kall om magen säger du? Vilket skulle innebära att man skulle ha extra mycket fett just där? Vet inte vad du pratar om....

Skit också... De har kommit på mig...

Ok, jag erkänner väl då. 6-packen är kanske lite väl skyddad. Men det är bara tillfälligt. Jag lovar.

Anonym sa...

Jaha, är det DÄRFÖR jag är så järnspikars kall om rumpan så fort jag kommer utifrån! Haha.

Anonym sa...

Haha! Det är därför man kommer in med tokröda stickade lår/rumpa och inte pojkvännen.. i see. haha! Blir att kämpa nu så man slipper "frysa" i vinter. Work that ass!