20 juni 2006

15 juni: Intervall & Super Set med PT (3)

Så var det åter dags för PT-träning...

Intervaller på löpband

Jogging ute i det fria i all ära, men på löpband kan man ändå få en kvalitativ genomkörare.

Jag har blivit uppmanad att bli snabbare, och ett sätt att nå detta mål är att köra intervallträningar eller fartlekar. Visst, man kan göra det utomhus. Häromsistens försökte jag spurta uppför Västerbron men problemet är ju att jag vet att det är så jädrans långt kvar hem - så jag sparar mig!

Intervaller på löpband är ett bra alternativ. Det är alltid nära "hem". Och jag vet precis hur fort jag springer och har lättare att känna mig nöjd efteråt.

Idag blev det 40 min intervallträning. Jag värmde upp i 10min genom att gå på 5.0, 5.5, 6.0 och 6.2 och sedan småjogga i 9.0. Sedan joggade jag omväxlande på 10, 10.5, 11, 11.5, 12 och 12.5. Jag kände mig väldigt duktig som inte tröttnade på rullbandet (som jag annars lätt gör) och som dessutom höll en ganska god fart.

Dock var det inte ett optimalt intervallpass har jag fått veta såhär i efterhand. Det ska vara större skillnad mellan intervallerna och jag tjänar mer på att springa tex 9.0 och 12.5 (eller 13.0, 13.5) om vartannat...

PT (3)

Vi körde igång hårt med ett superset - benpress och sedan direkt efter skidåkarställning. Det var kul! Sedan följde som vanligt chinsen (fy sjutton vad omöjliga de är), axelövningar, mage och en massa core...

Vi höjde vikterna på ganska många övningar vilket kändes bra!

Inga kommentarer: