13 maj 2006

Krossat Linfrö


Ok, jag erkänner! Jag är besatt av fibrer!

Krossat Linfrö
Jag gillar linfrö. Speciellt krossat linfrö. Det är fiberrikt och innehåller nyttiga fettsyror. Till skillnad från vanligt (helt) linfrö kan allt det som är nyttigt i fröet absorberas av kroppen.

DRI är någon matsked per dag men jag häller friskt på en halv deciliter på min yoghurt. Jag vet inte vad som händer om man överdoserar (nej, jag springer inte på toa mer än normalt för er som undrar!) men det låter som att man bör kombinera det med mycket vatten!

NäringsvärdetabellNäringsvärde per 100 g
Energivärde, kJ 1900
Energivärde, kcal 460
Protein, g 20
Kolhydrat, g <0,1 varav
Sockerarter<0,1
Fett, g 42 varav
Mättat, g 4,0
Enkelomättat, g 7,0
Fleromättat, g 31
Kostfiber, g 30
Natrium, mg <0,1 (0%*)
Järn, mg 8,0 (57%*)
Magnesium, mg 400 (133%*)

Inga kommentarer: