27 juli 2006

27 juli: Styrka på Sats och motion i Hellas

Idag, första dagen efter min korta spontansemester, var det dags att ta mig i kragen på riktigt!

Morgonpromenad

Som vanligt ställde jag klockan på 06.00. Som vanligt lyckades jag inte ta mig upp för hurtig morgonträning. Men, och detta är ett stort men, jag gick istället hemifrån 08.15 och tog en jäkla omväg till jobbet! Det var kanske inte värsta powerwalken men det dög iaf som en morgonpromenad!

Vatten

I tid och otid basuneras det ut att vi ska dricka vatten. Minst en och en halv liter om dagen brukar det heta. Jag tog fasta på det och köpte med mig en stor flaska med kolsyrat vatten till jobbet. Ramlösa är min egentliga favorit men den gick på nästan 20kr så jag var ekononomisk och tog en flaska budgetbubbel från Coop/Konsum. Vatten som vatten liksom...

Under dagen försvann faktiskt varenda droppe i flaskan. Nu gäller det bara att fortsätta dricka - även imorgon...

Styrka på SATS

Jag har haft ett väldigt sug efter styrketräning de senaste dagarna eftersom det var ett tag sedan sist. Denna avsaknad har gett mig lite ångest så det var hög tid att lyfta lite skrot. Jag begav mig till Sats i Sickla!

Jag som bara brukar köra liggande benpress ganska sporadiskt fixade 3 set (15 reps) på 110kg. Det kändes faktiskt en hel del i baken/baksida lår (ett av mina problemområden) så benpressandet ska jag nog köra vidare på. Dessutom kändes det lättare att fokusera på rätt muskelgrupp i den liggande varianten. Men jag får se till att 110kg snart är ett minne blott!

Jag jobbade också på mina bi- och triceps. Dessa muskelgrupper är lika stora men det kan man knappt tro då mina triceps gömmer sig under en massa gäddhäng! Det blev dock 15 kilo på stången för mina bicepsövningar och lika mycket för mina triceps.

Jag gjorde också ett tapper försök till chins men... fn vad det tar emot!


Kondis i Hellas

Min ambitiösa hälft kom på att Hellasgården inte alls ligger långt från Sats i Sickla och att det kunde passa bra med lite konditionsförhöjande aktiviteter också. Sagt och gjort, snart befann jag mig vid Hellas.

Jag siktade in mig på den svarta slingan eftersom den bara var på 3.6km. Men någonstans gick det fel för snart fann jag mig letandes efter gula markeringar. Den gula utmärkta slingan är på 5km men jag är tveksam till om det var den jag orienterade mig efter. Stigarna stämde inte alls överens med hur det ser ut på kartan.

Det brukar vara fint att springa i Hellas men denna slinga passade nog bäst för långsammare tempon. Början var ganska bra med fint grus men snart växte detta till stora spetsiga stenar, branta stigar med rötter och ojämnheter och tvära branter med klättervarning. Inget för en tjej som vill jobba på att få upp farten på milen!

Inga kommentarer: