07 augusti 2006

7 augusti: Superspinning

Idag var det dags att inviga spinningsäsongen.

Satan i gatan vad kul det är med spinning!

Inspirerad av Carolina Klufts optimistiska idrottsivrighet var jag riktigt träningssugen idag. Jag kände en extra längtan till att träna spinning. Jag har inte varit på en spinningklass sedan i våras. Maj typ. Att sitta på en cykel instängd i ett kvavt rum med icke-fungerande luftkonditionering är ingen dröm. Idag var det förvisso lika varmt som det brukar, men jag kände ändå att det var dags att trotsa den icke fungerande AC:n och sätta mig på spinningsadeln.

Det blev ett blått puls-pass på Zenith. Sjukt bra! Sjukt kul! Sjukt jobbigt! Det är något speciellt med pulsspinning. Den där vetskapen om vilken pulszon man ligger i ger en lite extra pepp. Att veta att man ligger i högintensiv pulszon är, förutom väldigt jobbigt, otroligt skönt. Man får ett slags kvitto på att man faktiskt jobbar hårt!

Spinningklassen är på 55 minuter. Men den effektiva träningstiden ligger väl någonstans kring 50 minuter. Dessutom kör vi inte intensiv träning hela tiden så 50 minuter spinning, nivå ”lätt” betyder 520 borttränade kalorier (nivå "medel" skulle ha resulterat i -756 kcal).

Nya scheman

Jag blev sådär löjligt glad när jag upptäckte att höstens SATS-scheman låg prydligt uppradade i receptionen. Superkul! Nu måste jag studera dem ingående för att se om jag redan nu kan utgöra vilka klasser som ska bli mina favoriter i höst! Jag vill gärna gå mer på PT-cirkel, Box, Body Combat, Kinesis och Dans. Ja förutom spinningen och styrketräningen och Body Pumpen och Core-klasserna och Yogan då. Det blir visst rätt mycket...

Kluftan

Apropå sport och träning så var det skönt att se att Carro kunde avsluta sin första sjukampsdag med att leda tävlingen men även om Barbers hoppade av pga av skada så känns Carro inte lika förkrossande överlägsen som hon har gjort tidigare.

Norskan

Roligast att se var nog norskan som spurtade in på en silverplats i 10 000 metersloppet. Fy fasen vad starkt jobbat. Strax över 30 minuter sprang de på. Norskan putsade sitt personliga rekord med över 2 minuter. De tiderna skulle man göra om!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Spinningen var grym igår! Svettigt och jobbigt men såå skönt! Svettades ju rejält men kom inte upp i samma pölstorlek under cykeln som proffscyklarna..hehe. Samma tid o plats nästa vecka?

Puma sa...

Hallå Karin! Det var otroligt kul att träna med dig igår! Jag hoppas vi kan göra om det! Ska kolla kalendern inför måndagens pulspass igen - men vi hörs innan dess! Ha det bäst!