08 augusti 2006

Åh, min puls slår snabbare..

Åh vad jag trånar efter en ordentligt lyxig pulsklocka med alla (o)tänkbara funktioner. Vill ha, vill ha, vill ha!!

POLAR RS200SD

Av någon underlig anledning tror jag att hela mitt träningsliv kommer att förändras om jag får på mig en Polar RS200SD. Jag tror att varenda löparsteg kommer bli snabbare, varenda andetag lättare och varenda distans lite längre!

Denna tekniska lilla pryl som verkar vara helt oumbärlig för optimal träning går loss på nästan 2400kr. För detta får man, förutom klockan i sig, en fotsensor som mäter löpsträckan, möjlighet att kolla max- och snitthastighet (både i km/h samt min/km) och om du vill allt detta uppdelat i olika delar. Dessutom total träningstid, träningstid i olika pulszoner, snittpuls och maxpuls och kaloriförbrukning. Vill man inte veta någonting om distansen kostar klockan "bara" 1500kr.

Onödigt eller oumbärligt?

En RS200-klocka är dock långt ifrån extrem! Titta bara påPolar S625X (3500kr)! Denna lilla intelligenta sak mäter också höjden, antal stigningsmeter samt temperaturen och du kan föra över en massa information till mobilen och även få vetskap om du över- eller undertränar. Onödigt, tycker man nog när man läser det. Oumbärligt, säger man nog när man väl har den!

Det här med puls och fettförbränning

Alla träningsintensiteter bränner både fett och kolhydrater. Men när du tränar långintensivt använder kroppen huvudsakligen fett som energikälla. Kroppen behöver syre för att bränna fettet. När du tränar med högre intensitet - högre puls - så räcker inte syret till för att kroppen ska kunna bryta ner och använda sig av fettet. Kroppen måste nu också börja använda sig av kolhydrater!

Lågintensiv träning är den träning där du ligger mellan 60-70% av din maxpuls. Zonen för medelintensiv träning brukar vara mellan 70-80%. För att räkna ut din maxpuls kan du använda dig av standardformeln: 210 – (0,5 x ålder) = beräknad maxpuls (BMP). Jag, som är 24 år har således en BMP på 210 - (0.5x24) = 210 - 12 = 198.

Inga kommentarer: