25 januari 2007

24 jan: Träning i världsklass

Jag var på världsklassträning ikväll. Det var nämligen öppet hus på World Class.

Hornsgatan

Det var i förmiddags som jag gick förbi World Classanläggningen på Hornsgatan och såg att de hade öppet hus hela dagen. Jag bestämde mig för att titta in för ett spinningpass på kvällen. Spinning express för att vara exakt.

Varför all denna expressträning? Jag blir stressad av sådan där snabb träning och känner att jag inte hinner träna ordentligt. Hur mycket bättre tränad blir man på 20 minuter (+5min uppvärmning och 5min stretch)? Jag var svettig - men inte trött.

Anläggningen på Hornsgatan är sådär. Utbudet av cardiomaskiner är dåligt och jag fick vänta på både rullband och roddmaskin (jajamensan, körde lite sådant också). Men annars var det rätt ok. Litet men luftigt liksom. Men bäst var nog kaklet i omklädesrummet. Det var fräscht. Bastun såg också mysig ut men den fick jag aldrig tillfälle att prova... (gör det vid nästa gratistillfälle)

Fitnesstest

Jag berättade i tidigare inlägg att Fitness Magazine tipsade om två fitnesstest. Dels att springa 3000m så fort du kan och dels att ro 1000m på så kort tid som möjligt. Jag testade rodden idag.

Jag hade inte med mig tidningen till gymet utan fick komma ihåg så gott jag kunde. Att komma ihåg att jag skulle ro 1000m inte så svårt men jag trodde att jag var vältränad om jag rodde på under 4 minuter. Men i själva verket skriver de såhär: "1000 meter rodd tar för den vältränade drygt 4 minuter...".
Och vad blev min tid? 3.55!! Jag kan inte tro det själv! De första två minutrarna gick väldigt lätt och jag rodde med en hastighet av 1.50 per 500 meter. Men sedan blev det tufft och ett tag var jag nere i 2.02 per 500 meter. Men sluttiden blev över all förväntan ändå, trots att jag inte känner mig som vidare vältränad...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad duktig du är! Nog måste du vara vältränad för att uppnå sådana resultat! Hoppas det är ok att jag länkar till dig!?
Forsätt kämpa på!

Anonym sa...

Min länkning verkar inte fungera hos dig, men du hittar mig på;
www.princesslea.wordpress.com

Anonym sa...

Wow, superbra jobbat! Jag är jättedålig på rodd, men jag tror att jag har helt fel teknik. Samt att mina korta ben inte riktigt lämpar sig för roddmaskinen. :D

Puma sa...

Nannis: du och jag är helt tvärtom! Jag har långa (tjocka) ben och det är dom som ror - inte armar eller hjärtat. Utan bara benen som pumpar. Det är nog därför jag gillar att jogga i uppförsbackar också. Helt och hållet benens förtjänst. Jag vill göra 3000meterstestet också (springa) men tror inte det kommer gå lika bra där. Det går långsamt fram när man ska släpa på sina överviktskilon. Suck och pust!