28 juli 2007

Lör 28 juli: Kortjogg hemmavid

Så var man tillbaka i Stockholm igen. Efter 30 mil i bil (inte så farligt, vi har åkt både 50 och 90 mil på en dag den senaste veckan) och ett Alohamål på Max (mums - men farligt...) så spritte det av jogginglängtan i benen.

Korta rundan


Det blev fem kilometer idag. Med andra ord behöver jag "bara" springa en mil imorgon för att klara av veckans mål på 40 kilometer. Det känns bra.

Men fem kilometer kan vara ganska jobbigt. Vi körde rundan jag springer allra mest: Hornsgatan - Tantolunden - Årstaviken - Eriksdalsbadet - Ringvägen. Men idag bytte vi varv. Det betydde att jag fick uppförsbacke på slutet. Fy fasen vad jobbigt och segt det är när man samtidigt vill springa lite snabbare för att man springer kortare.

Coach

Jag försökte coacha grabben att coacha mig när vi sprang. När jag är sådär trött och allra helst bara vill stanna, så behöver jag någon som liksom drar i mig mentalt. Och hur man vill bli coachad, eller pushad, är nog väldigt individuellt. Personligen blir jag tröttare och väldigt omotiverad när någon springer framför mig och drar. Helst vill jag ha någon som springer precis bakom mig och som säger "öka lite för att hålla xx fart" eller "bara x min kvar på denna kilometer" eller "bra jobbat, men tänk på att jobba ännu mer med armarna när du är trött i benen".

Borta bra men hemma bäst

Det är lite skönt att vara hemma igen. Skönt att ha alla mina grejer nära till hands och väldigt väldigt skönt att ha fler än ett eller två par träningsombyten. Och skohögen vid ytterdörren, som vanligtvis brukar vara i vägen, har varit en saknad skohög!


Extra bra är att jag nu hoppas kunna köra på med styrketräningen lite mer. Eftersom jag är född i jungfruns tecken älskar jag att planera och ikväll ska jag sätta ihop lite bra styrketräningsprogram. Och så ökar jag nästa veckas målsättning - då blir det 50 kilometer som ska läggas under fötterna. Bring on the week!!

Inga kommentarer: