28 februari 2007

28 feb: Gym på nytt sätt



Ett gym ska inte bara vara ett gym. Det ska vara mer!

SATS Regeringsgatan

SATS på Regeringsgatan bjöd på mer än träning idag. En av deras PT höll i ett seminarium om fat loss och body sculpting - vad man bör göra och vad man bör undvika. Jättenyttigt! Även om jag kanske visste en hel del från början så var det bra att få det färskt i minnet igen. T.ex. så ska man inte glömma bort att äta proteiner (t.ex. en proteinbar tillsammans med frukten) eftersom protein bygger muskler (som i sin tur bränner fett - enkelt beskrivet), man ska träna kondition på låg- till medelintensiv nivå för att göra av med fett (minst 20 min brukar vara ett bra riktmått) och matintaget representerar 60-70% av nyckeln till lyckad viktnedgång.

Jag hoppas på fler liknande grejer. Det borde egentligen vara en återkommande aktivitet och ger ett otroligt bra mervärde!

Spinning

Körde ett blått spinningpass på kvällen. Jag hade en massa energi i kroppen och blev både tröttare och svettigare än på länge. Det var helt fantastiskt underbart att cykla skiten ur sig för att tala klarspråk! Inget ger mig en större feelgood-känsla än att köra riktigt hårt på ett pass. Det är skönt!!

Höftont

Jag har lite ont i höften efter igår men det känns mest i trappor och när jag går och inte alls när jag cyklar. Jag har fått rådet (av sjukgymnast) att fortsätta röra på mig eftersom det ökar blodgenomströmningen men också att käka nåt antiinflammatoriskt eftersom det troligen är en inflammation i en muskel.

Tills vidare smörjer jag även in mig med den Thailändska dunderkrämen jag nämnde igår:

5 kommentarer:

Anonym sa...

jovisst är det bra att träna lågintensivt men du kommer ändå att bränna mer fett om du tränar på 80-85% av maxpulsen eftersom du får en efterförbränning också. så det är effektivare att träna 45 min högintensivt än 45 min lågintensivt. =)

Puma sa...

Halloj Cizzi! Jo, visst finns där en low intensity vs high intensity issue. Det var faktiskt något jag önskade att han PT:n skulle ha klargjort igår men jag hann inte ställa några frågor då jag var tvugnen att rusa till min spinning.
Men hans ståndpunkt, just med fokus på fettförbränning/toning, var att kör du lågintensivt så bränner du fett medan om du kör högintensivt så bränner du snabba kolhydrater och sedan när de är borta så hämtar kroppen energi från musklerna. Och just muskler och deras bidragande effekt på ämnesomsättningen (och fettförbränning) är significant (fn vad jag slänger mig med svengelska. Önskar jag kunde hitta de rätta svenska orden istället) för fettförbränning... men som sagt, det finns ju många vinklar på det hela.

Anonym sa...

Wiha vilken bra blogg! *länkar till favoriter*
Är också en träningstok och hälso-entusiast, gillar SATS i stockholm (funderar på att köpa kort där). Kör nu bla friskis intensiv,spinning och löpning. Så din blogg ska följas, alltid nice med inspiration :).

Puma sa...

Hej hej Sofia, roligt att du hittat hit! Visst är det härligt att träna! :-)

Anonym sa...

kul med folk som tränar! Mindre kul med folk som säger att man bränner snabba kolisar med högintensivträning???? Inte riktigt så det funkar. Jag bjussar på kost och träningsupplägg på mitt gym och är det nåt jag inte kan så frågar jag en expert. Kolla in på gymet/bloggen om du är intresserad av kost/träning.
Gymråttan på Fitnessfabriken