03 mars 2007

Ättiksprit luktar gott

Ättiksprit luktar gott. Ja faktiskt. Läs och lär! (Det har jag gjort! Tips och bild kommer från Spin Spirit)

Tvätta med ättiksprit

Spin Spirit skriver att svettlukten ibland sitter i träningsplagg (ofta de av syntet) oavsett hur mycket man tvättar dem. Jag är benägen att hålla med. Jag använder mina favorittröjor ofta och det har ju sina nackdelar...

När man tränar hårt (och svettas mycket) och börjar förbränna proteiner bildas ammoniak som en av slaggprodukterna. Det har en ganska frän lukt - vilket kan "fastna" i kläderna.

Känner du att svettlukten sitter i dina kläder? Häll upp vatten i en hink (eller annat lämpligt), slå i en skvätt ättika. Lägg i kläderna och låt dem ligga i 15-30 min. Ättikan neutraliserar odören. Tvätta sedan som vanligt. "Vips doftar dina kläder som en äppellund en majdag i Kivik" skriver sedan Spin Spirit och det måste jag nog testa om jag ska tro på det. :-)



Tvätt

Ättiksprittipset kommer väldigt lägligt. Jag har precis fått hem en rörmokare som installerat min tvättmaskin. Så nu, såhär vid midnatt på lördagskvällen, tvättar jag min första tvätt! (Ja alltså, jag har ju tvättat förut också... men då i tvättstugan i källaren i min brf...) Sällan har jag varit så glad för så lite.

1 kommentar:

Anonym sa...

ja tack för tippset, kan dock inte komma på ett jag har ett plagg som skulle behöva doppas i ettika. hmm... kanske borde börja träna mer så jag har sånna plagg! ;)