07 mars 2007

Götet i särklass - igen!

Göteborg brukar stå i en klass för sig. Så även när det gäller Göteborgsvarvet!

Bästa tipsen

Göteborgsvarvet är en enorm löparfest. Inte bara det, de har också en av de bästa hemsidorna och skickar dessutom ut en tidning som står sig väl i jämförelse med de träningstidningar som finns i handeln!

Jag har plockat några av godbitarna från Göteborgsvarvets träningstips:

Kläder

Folk gör i allmänhet två fel i sitt val av kläder. De klär på sig för mycket, och de väljer plagg av bomull. Bomull blir lätt tungt och svettigt och när det fryser på blir vi kalla. Bomull suger nämligen upp svetten bra, men har ingen som helst förmåga att transportera bort den.

Välj ett fukttransporterande material närmast kroppen och så en vindtät jacka ovanpå. Det är nämligen oftast vinden som kyler. Dessutom blir du varm när du springer...

Är vädret lite knepigare? Ta då del av dessa tips:

  • Blåsigt väder: en kort- eller långärmad tröja närmast kroppen som ej är av bomull. Tights på benen.
  • Kallt väder/regn: som ovan, men komplettera med mössa och vantar i tunt material, bomull är fortfarande bannlyst.
  • Mycket kallt väder/snö: börja med tröjan som inte är av bomull, och sedan en tunn fleecetröja eller väst. Ovanpå det en vindtät jacka. Stoppa benen i ett par vintertights (lite kraftigare material) och använd mössa och vantar i ett tunt material (nej, inget bomull). Komplettera med reflexer eller reflexväst så att du syns!
Skor

Vi vet nog alla vikten av bra skor men jag tänkte ändå presentera dessa siffror som kan vara värda att ta i beaktande. När vi springer sätter vi fötterna i marken 70-80 gånger per minut med en kraft som är 3-4 gånger kroppsvikten. Det är alltså värt att investera i ett par schyssta löpardojjor!

1 kommentar:

Anonym sa...

Du har väl anmält dig? ;) Jag har anmält mig, men ännu inte betalt in avgiften... Jag drar mig lite för det, men jag ska...