17 maj 2006

Så många steg duger

Det verkar som att man numera alltid får en stegräknare på köpet oavsett vad man köper. Jag har en hel drös liggandes här hemma. På en står det ICA och på en annan Polar. Det finns stegmätare med pulsklocka, med vanlig klocka och med radio. Fiffigt eller onödigt?

Steg

Enligt Folkhälsoinstitutet bör vi gå runt 10 000 steg per dag för att må bra. Det är ganska många steg att hålla reda på. Jag skulle räkna bort mig vid tvåhundrasjuttiofem ungefär. Om inte tidigare. Så en stegmätare kan nog vara en ganska rolig pryl, bara för att se vad man kommer upp i.

10 000 steg motsvarar för övrigt 7.5km. (Ni som har hängt med på min blog vet att min bibel heter www.lopning.se och där kan man mäta vilken sträcka som helst, om man nu skulle vilja det.)

Enligt de som förespråkar stegräknare fungerar den som en motivationshöjare. Ok, det kan jag väl hålla med om. Men det blir rätt tjatigt att räkna steg i längden, det hade varit roligare om man kunde koppla kalorier till sina steg i mätaren.

Inga kommentarer: