25 oktober 2006

25 okt: Shop & Spin

Det känns som om mina armar har blivit en halv meter långa idag. Inte nog med att jag hade en tung träningsväska att bära omkring på, jag "råkade" också shoppa lika tufft som jag tränar...

Shop

Innan dagens träning tog jag mig en tur till Stadium. Jag hade siktat in mig på ett par skor för gym-/inomhusträningen och tänkte att jag skulle ta tillfället i akt och köpa ett par nu när lönen äntligen kommit in på kontot.

Det blev de Pumaskor jag siktat in mig på. Det "råkade" även bli en utomhusträningsjacka från Nike (en lång och rymlig modell så att jag får plats med några lager tröjor under och slippa frysa under höstens joggingrundor), ett par vida träningsbyxor från Nike (ni vet, den där prassliga varianten som det är skönt att byta om till när man tränat klart...) och slutligen ett par slimmade cykel/joggingbyxor (med trekvartslängd), även dem från Nike.


Spinning

Efter helgens idiotbra 90 minuters spinningpass bestämde jag mig för att prova det igen. Denna gången hette instruktören Andreas och platsen var Hötorget spinningsal. Det var helbra idag också. Lite annorlunda än Ulfs klass dock...

Det märks att Andreas är PT. Han förklarar saker och ting mer, t.ex. att man inte bör tappa för mycket i puls under de korta vilpauserna eftersom det är svårt att komma upp i puls igen.

För min del är det värsta med spinning att det lätt blir tråkig (t.ex. om musiken är dålig eller om instruktören är energilös). Risken att 90 min spinning ska bli tråkigt är direkt överhängande. De två 90 minutersklasser jag varit på har dock varit riktigt roliga och inte alls känts långa. Detta pass är inte lika högintensivt som de blå 55 minuterspassen. Intervallerna är förvisso längre - men det gör ju automatiskt att man inte ligger på samma höga puls. Men det är helt klart lika jobbigt!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kikade du på Asicsskorna med dubbar? De låter mycket intressanta, jag tänker inte heller sluta springa för att det blir vinter! Ett år testade jag sådana där dubbar som man hakar fast under skorna (läs kärringdubbar), men de trillade ju av... :-)

Puma sa...

Nannis - jag hann faktiskt inte prova Arctic från Asics men killen i butiken sa att de var bra (han skulle nog inte sagt något annat även om så var fallet...). De hade tagit hem den för denna säsong eftersom det var stor efterfrågan på skor med broddar. De kunde dock vara lite stummare än vanliga löpardojjor pga spikarna. Men jag tror att de funar bättre än dubbar man sätter på själv... :-) Jag har även blivit rekommenderad skon Icebug som är någon form av trailsko. Har dock inte sett till den i någon affär än (har förvisso inte letat heller...).

Anonym sa...

Icebug finns hos AddNature, Birger Jarlsgatan 67 =)

Om Icebug:
Arbetet med den första ICEBUG® kollektionen startade under våren och sommaren 2000. Ända från början har den grundläggande idén varit att ett par icebug ska öka möjligheten till outdoor aktiviteter. Framförallt under vintern, när många olyckor sker och människors rörelsefrihet begränsas av risken för att halka. Allra tydligast visas detta genom idén med BUGrip® teknologin – ”smarta” dubbar som rör sig in och ut ur sulan ger optimalt allroundgrepp, både på hala och hårda underlag. ICEBUG® kollektionen visades för första gången på vinter ISPO i München - världens största sportmässa - i februari 2001. I konkurrens med alla världens största sportskomärken vann ICEBUG®s MultiRun kollektion "Winter ISPO Outdoor Award" för bästa innovation.