27 september 2006

27 sep: Step på nytt gym

Det är skönt med lunchträning - att få röra på sig istället för att sitta på en stol framför datorn!

Regeringsgatan

Jag provade på en ny SATS-anläggning idag. SATS Regeringsgatan. Jag trodde att den skulle vara ganska sunkig. Fördomsfullt - javisst! Jag har nämligen aldrig tyckt att SATS Regeringsgatan ser speciellt skoj ut från utsidan. Det är fullt med folk på trottoaren utanför (vad det nu har med själva gymet att göra vet jag inte) och gymet delar ingång till ett parkeringsgarage. Det känns som att SATS har legat här sedan tidernas begynnelse och på så sätt blivit sunkigt.

Jag hade fel! SATS Regeringsgatan är mysigt! Ok, det är lite rörigt att veta vilka maskiner som tränar vilka muskelgrupper eftersom sorteringen av maskinerna inte är sådär jätteuppenbar men gymet känns mysigt och gemytligt. Gymet känns som en gigantisk "studio". Här finns "balkonger" som blickar ut över det stora rummet. På ena balkongen kan man stretcha och på den andra finns cyklar och roddmaskiner.

Träningssalen är stor och utan pelare och spinningsalen är stor och bra utformad den med. Det vore skoj att få köra ett tufft spinningpass när alla dessa cyklar används. Jag kan tänka mig att det blir bra stämning!

Step

Jag körde step idag (med instruktören Anna). På golvet fanns sjuttioelva tjejer och två (!) killar. Bättre två än inga. Det var svettiga femtio minutrar! Det känns som att step är lite sisådär lagomt låg- till medelintensiv träning. Man svettas, men man flåsar inte. Och ärligt talat så blir det lite småtrist efter runt 30 minuter. Man kör stegkombinationerna och bygger på dem så att de blir längre och längre, men roligare än så blir det inte.

Step bränner inte speciellt många kalorier. Jag fick det till att bli runt 300 på 50 minuter. 300 kalorier bränner jag annars bort på 30 minuter jogging... men men, variation is the spice of life heter det ju...

Inga kommentarer: