11 januari 2007

Förbättra dig

Läser i Fitness Magazine igen (det finns många godbitar här) och måste dela med mig lite.


Fett
För dig som är fettskrämd så skriver Fitness Magazine (FM) att du kan bli av med max 2kg överflödigt fett i månaden. Men då krävs massor med träning och strikt kosthållning (visste väl att det fanns en hake...).

Vill du både bli av med fett OCH bli starkare, ja då ska du sikta in dig på att tappa 1kg i månaden skriver FM. Om de menar 1kg i vikt eller 1kg i fett skriver de inte. Och då undrar jag, om man tappar 1kg, hur vet man att det är 1kg fett och inte 1kg något annat?
Kondistest

FM tipsar att du kan testa din kondis på två sätt i gymmet. 1) springa 3 000m så fort du kan eller 2) ro 1 000m så fort du kan. När du väl testat den, ja då är det en god idé att "testa sig" varje månad för att kolla utvecklingen på sina resultat. Det kan bli till en bra motivationsmorot i sig (det skrev i och för sig inte FM, men det anser å andra sidan jag)

1) 3 000m på löpband. Springer du det på 21min eller mer så kan du räkna med att förbättra dig med 30 sekunder per månad. Springer du på 18 minuter så kan du förbättra tiden med 20 sekunder och 15 minuter med 10 sekunder. Klarar du av sträckan på 12 min är du enligt FM en duktigt motionär och då är det inte lika lätt att förutsäga din förbättring men att målet är 5 sekunder.

2) 1 000m rodd. Enligt FM klarar den vältränade tjejen denna distans på drygt 4 min och kan förbättra sig med 5 sek per månad. Klarar du sträckan på 5 min eller mer så är målet att tappa 10 sekunder.

1 kommentar:

Nannis sa...

Ja, det där med att gå ner i fettkilon är lite tricky - hur vet man som sagt att det är fett och inte vätska, vilket de första kilon man tappar brukar bestå av. Det man kan göra är väl att väga sig på en sån där våg som även mäter fettet i kroppen. Muskler väger ju som bekant mer än fett så ett gott tecken är väl att dina kläder blir större och kilon på vågen står still eller t.o.m ökar! När jag gick på diet i höstas så minskade jag väldigt få kilon på vågen, men alla mina kläder passade igen alt. blev för stora!! Sedan känner man ju i skinnet att man börjar tappa fett, det blir som små "kulor" om du nyper tag i t.ex. magen och gnuggar det mellan fingrarna...