08 januari 2007

Fröjdefull shopping

Precis hemkommen efter några veckor till fjälls välkomnades jag av ett alldeles tomt och övergivet kylskåp. Några burkar öl (som jag aldrig dricker) och en halv tub med Kalles Kaviar låg alldeles ensamma och saknade sällskap. Men det är slut med det nu. Jag har precis varit och investerat i matvaror som självaste Anna Skipper skulle tänkas köpa!


Roligt med nyttigt

Det var roligt att shoppa mat idag. Det var som om jag hade drabbats av Du är vad du äter-sjukan när jag gick omkring bland hyllorna (i mitt förvisso väldigt dyra men lokala innerstadskonsum) och köpte kravmat och ekologiskt och bönor och grejer.

Vad sägs om borlottibönor, stora vita bönor, ägg (12 st för 13 spänn!! Det måste ha varit en felmärkning) från sådana där sprätthöns, kravmärkt mjölk, grovare än grövst knäckebröd, avocados, mandel och hasselnötskärnor (att ha i min fil), psylliumfrön (sväller i magen/tarmen och gör så att man blir mätt. Säkert så "skiter" man mer också...), fikon (till halva priset eftersom det är efter jul), adzukibönor, morötter och sådan där sötpotatis med rolig form som Anna Skipper alltid pratar om.
En Bregott med havssalt åkte ner också. Jag tror den är 80%-ig. Men det är bättre att äta lite av riktiga grejer än att ha en massa konstgjorda lightprodukter i magen (säger jag som jämt och ständigt dricker Cola Light...)


Bästa nyttighetsgrejerna
De bästa nyttighetsgrejerna har Saltå Kvarn. De har allt från roliga mjöler till bönor av alla de slag. Dessutom är grejerna ekologiska! ...eller kanske var de kravmärkta... bra för magen är de i alla fall!

Ikväll
Ikväll blir det nog en god morotssoppa på - just det, morötter - och potatis. Jag lägger nog i några stora bitar kyckling och om det passar - lite fetaost (är inte säker på den smakkombinationen än).

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, jag älskar sötpotatis! Hur gott som helst, stillar verkligen mitt sötbegär. :)

Puma sa...

Men du Ebba, ska man skala dem innan man kokar dem? Vad brukar du käka till??