26 mars 2007

Mån 26 mars (forts): Gymträngsel

Efter jobbet var det dags för gymet. Både för mig och för resten av folket i stan. Det var tvärtrångt!

Dans

Körde igång lite mjukt med en gul men härligt basic dansklass på SATS Odenplan. Snacka om att dessa klasser är fulla av träningsglädje. Instruktören var otroligt inspirerande och det fanns plats för alla sorters människor på passet: för den spinkiga killen som verkligen (och mer eller mindre lyckosamt) levde sig in, för den något-äldre-än-medelålders damen som inte är riktigt med på de senaste "movesen" och för allehanda unga tjejer som känner sig rätt hemma på dansgolven.


Det är kul med dans. Svettigt - javisst. Men stentufft? Nja inte riktigt. Men det beror nog på att jag inte alltid har koll på rörelserna än.

Styrketräning

Det stod ben och rumpa på min träningslista för idag. Jag började med benpress (i maskin), en av mina favoritövningar. Körde tre set på 15 reps. Jag har inte kört benpress på ett tag (typ en evighet) så jag började på 90kg på det första setet och sedan 100kg på det andra. Kände mig dock inte speciellt trött så körde 110kg i det sista setet. Och då blev jag minsann trött! Direkt efter varje set körde jag den hederliga skidåkarställningen mot vägg i lite drygt 30 sekunder.

Sedan körde jag utfall. Jag hittade en tom gång i det annars knökfulla gymet och gick utfallssteg utan vikter. Det fanns plats för 15 stycken innan jag gick in i väggen (bokstavligt talat alltså). Körde 3 set och kände mig ordentligt trött och lite vinglig på slutet.

Svetten glänsde och jag letade upp en matta och en hantel (9kg) för en övning som jag inte kört förut. Inte vet jag vad den heter heller. Men man står på alla fyra och sträcker upp ett ben bak och upp mot taket. I knävecket la jag hanteln (á la Fitness Magazine) och knep åt. 20 reps på varje ben och 3 set. Kändes inte så jättemycket dock så kanske ska jag välja en tyngre hantel nästa gång.

Sist - men inte minst: kissande hunden. En supertöntig övning men satan i gatan vad den tar bra. Helt klart en av mina favoriter när det gäller träning utan redskap. Körde även här 20 reps och 3 set. Den tar direkt!


På det hela taget känner jag mig 75% nöjd med dagens styrketräning. Jag kände att det tog bra i början, men sedan blev det lite lugnare. Jag måste jobba mer helt enkelt, och verkligen fokusera. Förmodligen går det lättare när det inte är kö till träningsmaskinerna...

Dagens mat

Mitt matintag har varit verkligt pissigt idag. Startade med ett glas osockrad fullkornsvälling och 2 ägg klockan nio. Sedan var jag tvugnen att springa en massa jobbärenden men hade med mig 2 ägg till i väskan som blev mellanmål/lund vid 12. På eftermiddagen var det dags för kurs och jag var lite sen och missade därmed den riktiga lunchen. Så det blev vindruvor och ananasbitar på eftermiddagsfikat klockan 14.30. Före dansen, klockan 17, köpte jag en "bar" (på 155kcal) som man - enligt förpackningen - ska äta före träning. Då var jag faktiskt lite hungrig, men det försvann sen när jag tränade. Stannade till vid Konsum på vägen hem och klockan 19.00 och kunde sedan bre mig två GI-brödskivor med hummus (lightversionen). Snart ska jag käka morotssoppa med nån kasslervariant på sidan om.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du äter på tok för lite för all den där träningen gumman!

Sporty Spice sa...

När det är stressigt kan det hända att man missar lunchen eller inte hinner med ett bra mellanmål. Därför planerar jag alltid dagens mat kvällen innan. Styr upp lunchlåda och två bra mellanmål i matlådor och ta med dig - då kommer du aldrig mer behöva äta två ägg till lunch (!). Rejäl frukost, två lagade mål mat plus tre mellanmål är vad du behöver. Din kropp är i svältstadiet just nu och du kommer varken gå ner i vikt eller bygga muskler.

Puma sa...

sporty spice: bra idé där - att ha mat med sig. speciellt det där med att ha med sig mellanmål om det skulle krisa. lunchlåda är också något jag ska ta mig tid för men det är svårt. det känns aldrig som om jag hinner fixa något. visst har jag hört tipsen - spara från gårdagens middag och ät till lunch. men mina middagar är rätt trista och jag skulle aldrig vilja äta det till lunch. då är det "roligare" att äta ute... men jag måste nog övertyga mig själv om att jag bör ha lunchlåda med mig. för jag förstår ju också att det är rätt smart. när gör du din matlåda?

anonymous:
jag vet. ingen bra dag i måndags alls. bakläxa till mig!!

en fråga: personer som är anorektiska, de både svälter sig själv och hårdtränar. varför går de ner i vikt? det är kanske en jättedum fråga men deras kroppar borde ju också hamna i svältstadiet!?

Ciz sa...

Därför att de äter i princip ingenting. Säg att du får i dig 1000-1500 kcal (en dålig dag som i måndags...) vilket är för lite för dig när du tränar..de kanske äter 300. I längden går man ner i vikt på 300 kcal, men du mår inte bra på vägen och kroppen förstörs både inuti och utanpå. Det handlar om plus och minus. Det du vill göra är att maximera förbränningen av fett, det gör du inte genom att sluta äta. Fast du kan ju redan allt det där! ;)

Kram Cissi