30 mars 2007

Synliga muskler

Jag gillar tidningen Friskispressen och läser den gärna på nätet. I det senaste numret finns en fråga som jag lika gärna kunde ha skickat in själv. (Där finns också ett reportage från marathonspinning - i 24 timmar!)


Synliga muskler

Frågan lyder såhär:

Jag har alltid velat ha synliga muskler och tycker att det är snyggt. Tränar idag två till tre gånger i veckan. Två set med femton repetitioner. Har förstått att man för att få större muskler ska köra maxtyngd med färre repetitioner. Stämmer det?

Svar:

Både ja och nej. Det viktigaste för att få bra resultat är att trötta ut muskeln, ha bra teknik och variera träningen. Antalet repetitioner spelar också roll. Mitt råd är att köra 2-4 set med 8-12 repetitioner. När du kör med färre repetitioner kan du köra med tyngre vikter. Ju tyngre du kör, desto längre tid tar det för kroppen att återhämta sig. Både mellan passen, och mellan seten.

5 kommentarer:

Sporty Spice sa...

Jag brukar köra en viss vikt och 12 reps i tre-fyra veckor och sedan ändra till dubbel vikt och 4-6 reps. På så sätt "chockar" man kroppen och musklerna vänjer sig inte och man kan bygga.

Anonym sa...

Tack själv! Har lagt till dig nu med tror jag, om jag fick till allt rätt vill säga. :)

Anonym sa...

Undrar om du skulle kunna tipsa mig om frågan som jag har om pulver hos mig. Känner mig lost i den djungeln!

Anonym sa...

lagom mycket muskler på tjejer är snyggt. tycker dock det ser snuskigt ut när man har på tok för mycket. Uhhh! :)

Anonym sa...

jag brukar köra ett uppvärmningsset med liiite vikter och sedan 3 hårda där jag hela tiden ökar vikten. kör max 10 och minst 7 reps på varje set =)