27 mars 2007

Tis 27 mars: Tung träning

Tunga ben ger tung träning!


Spinning

Körde en gul spinningklass på SATS Söder ikväll. 45 jobbiga minutrar. Speciellt då vi körde de stående bitarna. Kissande hundenövningarna igår känns rejält idag! Men körde på det gjorde jag, även om jag ska erkänna att jag kanske inte lade på allt jag hade. Svetten lackade och pulsen gick på högvarv och det kändes skönt att få runt blodet i benen.

Däremot tror jag inte att jag kommer gå tillbaka till det här passet igen. En sämre instruktör har jag nog inte varit med om. Vi hade en manlig instruktör som visade noll ödmjukhet. Man kan - och får gärna - vara tuff, men på ett bra sätt. Men denna kille var bara otrevlig och oengagerad. Andra instruktörer brukar uppmuntra till att göra någon annan övning, både under passet men också stretchen, om man inte vill följa instruktören. Men instruktören ikväll sa uttryckligen att inne på passet gjorde man precis vad han gjorde och allt annat kunde man gå ut och göra. Kanske är det jag som är van att ha instruktörer som "daltar" med deltagarna men en spinningklass får gärna vara trevlig också...


Styrka!

Det stod axlar, armar och mage på schemat idag.

Magen hann jag med redan innan spinningen. Körde ett gäng med crunches, både raka, sneda och med benen böjda från backen (tar skitbra i övre delen av magen).

Sedan körde jag lite armar. 15-kilosstången var borta så jag körde 3 set (12 reps) på 18-kilosstången istället. Jobbigt - ja. Men jag klarade ju alla repsen - och även att bibehålla magstödet även när det brändes som mest i armarna. Biceps är kul att köra! Triceps likaså. Där gjorde jag tricepscurls ståendes över en bänk med en 7-kiloshantel. Det bränner rätt bra när man kommer till slutet av ett set.

Axlar hör inte till min favoritmuskelgrupp vilket är synd eftersom jag vet hur viktigt det är med starka axlar i skadeförebyggande syfte när man ofta sitter böjd över datorn. Jag körde armlyft (utåt) med 4-kiloshantlar (3 set, 20 reps) och även rodd ståendes över en bänk med 9-kiloshanteln. Den övningen tar också förvånansvärt bra och är därför rolig att köra. Det är nog som så att allt jag tycker bränner bra, det blir också roligt!

Kost

Idag funkade maten bättre, i alla fall mängdmässigt. Jag hann faktiskt äta lunch - och en stadig sådan minsann!
  • 07.00: Ett stort glas osockrad fullkornsvälling. 2 kokta ägg.

  • 10.00: Ett glas vatten... inte bra. Men jag höll i en utbildning och kunde inte ha med mig någon picknick direkt. Fast det är klart, jag hade kunnat smita ut under en paus och ätit något snabbt. Jaja, man lär så länge man lever...

  • 13.00: Lunch på vegetariska restaurangen Hermans. Frossade i bland annat i hummus och en och annan grov brödskiva till.

  • 16.00: 5 rollokolor blev dagens mellanmål. Och en banan en timma sedan.

  • 20.50: Så fort jag kommit innanför ytterdörren från träningen mixade jag ihop en proteindrink på mjölk proteinpulver (med chokladsmak) och en liten banan. Smaken påminner faktiskt om marängsvisch...

  • 21.40: En sen middag på blomkål, lite kikärter, strimlad kassler och keso.
Summa summarum: det känns som jag har ätit jättemycket. Ja faktiskt lite för mycket. Dessvärre är jag inte med i VK längre så jag kan inte kolla hur många kalorier det har blivit från maten under dagen (och mitt gratis veckolånga medlemsskap på halsovakten har gått ut). Finns det några gratissiter där man kan räkna ut kalori- och näringsinnehåll?

1 kommentar:

Sporty Spice sa...

Kostskolan har en gratis kaloriuträkande under "Testa ditt kaloriintag". www.kostskolan.se

Men jag tycker då inte att du ätit för mycket. Frukosten tycker jag fortfarande är lite för lite och vatten till mellanmål ... =) Kanske pga så sen middag som du känner att du ätit mycket.