07 juni 2007

Tor 7 jun: Skogshuggarspinning

Morgonens spinningpass var ett av de märkligaste jag varit på.

Skogshuggarspinning

De flesta SATS spinninginstruktörer är ganska lika. De har samma typ av upplägg även om detaljer - och musiken - skiljer dem åt. Visst finns där några som sticker ut. Som Apollo till exempel. Eller som Ben.


Det var Ben som körde imorse, på Odenplan. Halv sju. Ben är ingen instruktör som startar lite lagom med en skön uppvärmning och sedan har sin tydliga pulstopp och sedan lite lugnare och sedan en tydlig pulstopp innan slutet. Ben kör intervaller i olika former hela tiden. Nästan från start. Och han använder inte det vanliga "SATS-språket".

Det är utan tvekan ett tufft och hårt pass men en hel del tunga partier. Det är korta höginstensiva intervaller på max 90 sekunder och det är lite gammaldags techno. Det känns lite primitivt helt enkelt. Passet ger inte den känsla av "teknik och elegans" som många andra instruktörer ger. Här är det primitivt, rakt på och lite skogshuggarkänsla. Och det är jäkligt skönt som omväxling!!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Låter ganska kul som variation :).. bara det är svettigt så! Har dett Bens pass och ska nog testa på.

Men jag måste fråga, vad tycker du om Bodycombat? Har du testat det? Har aldrig hört dig nämna det :).

Ha det bra!

Puma sa...

Sofia: Ja du får prova Bens pass och sedan skicka mig dina synpunkter. Jag tror att det är ett älska- eller hatapass... många instruktörer brukar ju cykla i tighta shorts och glassiga spinningskor och någon tröja som ser ut som en tävlingscyklisttröja. Inte Ben inte. Hans skor såg ut som aerobicsskor (men de hade clips på undersidan) och han hade lite vida shorts och en vanlig t-shirt. Lite småroligt men en instruktör som inte ser "supercool" ut. Och det var liksom inget snack om hur passet skulle se ut i början. Bara tuta och kör... som sagt - testa, bara för variationens skull!

Jag har testat body combat en halv gång. Det var i Göteborg och jag var anti hela passet från början. Det var en massa småtjejer och så jag. Och alla hade gått jäääättemånga gånger förut och instruktören var kass och det enda jag kommer ihåg var att det var en massa koordination som jag inte alls hängde med på. Det är den enda gången jag gått efter halva passet. Och efter det har jag inte varit sugen på att prova igen. Men jag tycker nog att det verkar rätt så kul - egentligen.

Jag körde box en hel del förut och jag har fått för mig att det är en rakare form av kampsportsinspirerad träning. Medan bcombat är lite med koordination är boxen lite mera rakt på. Kör du mycket bcombat och vad tycker du om det?

Tausert sa...

Hej, såg att du ville paddla kajak. Provade det igår för första gången. Jättekul men mycket jobbigare än vad det ser ut att vara. Jag hade helt fel teknik säkert oxå.. men roligt var det..
Finns tre uthyrare i Pampas om du vill testa :-)

Pernilla "Nilla" Svensson sa...

Attsingen att jag missade passet i morse då *grrrrrr* Jag skall läsa instruktionsboken till väckarklockan när jag kommer hem så det ALDRIG mer inträffar!

Anonym sa...

Aha, ja, de låter ju som en kille som sticker ut från spinning-mängden :D.

Förstår att combaten blev en tråkig upplevelse.. men varför inte testa på SATS igen? Har inte kört så mycket, men min upplevelse va inte de du beskrev, du hade nog bara otur! Efter ett pas gånger sitter rörelserna och det är super träning om man tar i! Kul att slå och kicka, utan att behöva hålla nå mitsar när nån annan ska slå ;).

Box på sats har ja också kört en del! Borde köra det mer - är ju himla kul och bra träning.

Puma sa...

Leetah:
Kul! Jag ska nog prova... bara man inte tippar när det kommer vågor?

Sofia:
Jag borde nog ge det en till chans... det får bli till hösten!

Nilla:
Det är lugnt. Nu kan jag också försova mig med gott samvete... :-) och du körde ju ditt gröna pass sen. Duktigt!