07 oktober 2007

Sön 7 okt: 10 km äventyr på Djurgården

Långrundan blev till 10km på Djurgården med både buss, båt och tåg.

Söndagsrunda

Idag har varit en riktig söndag. Jag var uppe en stund på morgonen och läste om Lilian Magnusson, sedan gick jag och la mig igen. Kl. 16.00 sa grabben att nu fick det vara nog.

Sagt och gjort. Vi satte på oss löparstassen och tog bussen till Radiohuset. Därifrån började vi vår söndagsjogg utmed de utländska ambassaderna och Djurgårdskanalen.


För första gången upptäckte jag på riktigt att det blivit höst. Ibland vadade vi nästan i färgglada höstlöv!

Kilometrarna tickade på. Vi mötte hästekipage, svanar och kanadagäss. Dagsljuset blev snabbt till skymning och efter 10km hade vi kommit fram till Skansen och Gröna Lund. Vi bestämde oss för att ta Djurgårdsfärjan tillbaka till stan, och sedan tunnelbanan hem. 10km kändes som en rätt så bra början när jag inte sprungit ordentligt på ett tag.


Facit för rundan blev 10km, en maxpuls på 95%, medelpuls på 79% och ca 900 bortjagade kalorier.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Åh det låter alltid så härligt när du varit ute o sprungit! Jag vill också! :D Har du något bra tips mot att få ont i halsen vid större anträngning i lite kyligare väder? Det kanske är att värma upp ordentligt innan som är det enda som hjälper?

Anonym sa...

härligt sprungit!! avis jag blir på dig som får med dig sambo, skulle oxå vilja ha nån att kuta ihop med! roligt med bilder!

Terese sa...

Visst var det vackert igår. Jag var också på samma ställe fast lite tidigare och njöt av den underbara höstdagen. Fast jag tog turen i promenadtakt snackandes med en kompis. :-) Ha det så skoj i Barcelona. Kanske stöter vi på varann i Göteborg i helgen. Vem vet ...

Anonym sa...

Bra jobbat, hur lång tid tog det?

Puma sa...

Dessi:
Ja, oftast så är det faktiskt det. :-) Hmm, något bra tips har jag faktiskt inte, prova att använda en tröja/jacka med lite krage så att det skyddar. Det kan kanske funka? Och att inte använda kläder i bomull, för då stannar svetten kvar i kläderna och har en tendens att kyla ner kroppen ordentligt.

Emelie:
Ska vi byta häst mot sambo? Haha.

Terese:
Ja det var jättefint - jag har itne alls tänkt på att hösten kommit!!!

Anonym:
Tackar. Det tog en timma lite drygt. Då irrade vi ändå runt för att leta toaletter och ta kort. Farten när vi sprang låg på lugna 5.30-5.40min/km.

Anonym sa...

Du undrar varför du inte tappar i vikt - hur kan du vara så säker på att en timmes löpning kräver 900 kcal? Kan det inte vara så att när kroppen är så van vid att anstränga sig så behöver den göra sig av med allt mindre i takt med att den vänjer sig vid rörelserna?

Liam H Wandi sa...

Gud vad harligt att lasa din blogg! Jag ar fran goteborg men bor tyvarr i Manchester. Har har jag inte samma tillgang pa vacker loprunda-natur :( Jag laste om Lilian och det var sa jag halkade in pa ditt blogg. Tranar mycket brottning och brasiliansk jiu jitsu sa nagra loprundor har det blivit over aren for kondisensskull. Kommer sakert att folja ditt blogg i framtiden med!

Puma sa...

Hedda:
Jo kanske det. Jag kollar av kalorierna med hjälp av pulsklocka som visar puls och kalorier, tillsammans med mycket annat. Jag tränar även olika typer av löpning, intervaller, fartlek, långpass med mera. En positiv effekt av min löpträning är att jag blivit snabbare - vilket är positivt, men vikten sackar efter. Den går faktiskt till och med åt fel håll vilket gör mig uppgiven.

Liam:
Kul att du hittat hit, och roligt om du fortsätter läsa. Visst är Lilian fantastisk! Henne ska jag tänka på när det känns tufft. Speciellt att hon går upp 5 för att morgonjogga!!