06 december 2007

Jag har inte gymnofobi

Jag är inte pryd och jag har inte gymnofobi. Men...

Omklädningsrum

Jag gillar inte när det blir sådär trångt i tjejernas omklädningsrum. Det beror inte på att jag inte får plats med mina grejer, eller att jag tycker att min egen kropp är pinsam.

Det beror faktiskt på alla andra mer eller mindre nakna tjejer. Var jag än vrider och vänder på mig för att inte behöva se, så dyker det i alla fall upp nakna rumpor mitt framför mina ögon från tjejer som ogenereat böjer sig ner och grejar med något på golvet. Eller andra kroppsdelar som bara tjejer har.


Jag har inget problem med nakenhet. Jag är inte speciellt pryd. Inte heller är jag äcklelmagad. Jag har inget problem med mitt eller andras snor som rinner under löp- eller längdskidträning. Svettdroppar rynkar jag inte heller på näsan åt. Varken mina eller andras, även om de skulle hamna på mig. Det är en naturlig del av träningen. Inget jag dör av.

Men jag gillar inte när det ligger kort, fluffigt hår i obeskrivbar färg i gymduchen - som inte är det hår tjejer har på huvudet. Inte heller tycker jag om när tjejer tar med sig rakhyveln in i omklädningsrummet för att precis vid skåpen under värsta rusningstid frisera sig mellan benen (jag tycker överhuvudtaget inte man ska göra sådant på gym). Inte heller förstår jag varför man envisas med att göra saker i bara bh. Som att blåsa håret eller applicera geggamoja (crémer).

Men kanske är det inte "folk" som är konstiga. Kanske är det bara jag?

20 kommentarer:

Mjölksyra sa...

alltså det där med att frisera sig mellan benen har jag aldrg sett i omklänningsrummt, och jag hoppas verkligen jag slipper se det!!

/Bille

Löpning & Livet sa...

Ja usch vad äckligt med hår i duschen! Ok att man tappar hår från huvudet, men att raka sig på gymmet borde ju alla fatta att man inte kan göra! Hoppas det är ok att jag länkar till dig föresten.. :)

Em Löfgren sa...

hahaha känner faktiskt igen det där! man måste inte strutta runt i enbart string för att man råkar vara i ett omklädningsrum! tycker tex att det är hemskt svårt att ha ett samtal med nån som står halv naken! haha!

Anonym sa...

Men eew! Man kan ju inte frisera musen på gymet :O Sånt gör man ju hema! Förstår vad du menar.

Puma sa...

Mjölksyra:
Jag önskar att jag inte heller hade sett det. Och jag försökte att inte se det. Men det är svårt när det är trångt och personen står precis bredvid en...

Löpning & Livet: (Härligt namn förresten)
Ja vanliga LÅNGA hårstrån tappar man ju hursom liksom. Länka gärna - jag ska alldeles strax in och besöka dig för första gången! :-)

Emliscious:
Ja det kan vara svårt. Var ska man kolla då liksom?

Dessi:
Ja man tycker ju att folk borde förstå det...

Ebba sa...

Haha, usch! Nej, sådana saker kan folk göra hemma. Fast jag förstår inte ens hur man kan komma på tanken att göra sådant på ett allmänt ställe som gymmet?!

löpningseufori sa...

du är inte ensam!

Sporty Spice sa...

Jag har faktiskt skrivit en artikel i Metro om alla no-no´s i omklädningsrummet. Folk gör de mest konstiga, och äckliga, saker. Som att raka sig både här och där, klippa tånaglarna, fila fötterna, spraya så mycket hårspray eller parfym så att folk får astma eller sitta med vitt spretande ben i bastun. I omklädningsrummet ska man duscha och inget mer. Allt trimmande får man göra hemma.

MoorFlax sa...

Jag kan inte för mitt liv förstå problemet? ;-)
Trevlig blogg du har här!

Puma sa...

Mrsebba:
Nä sådant skulle då inte jag vilja göra så att andra ser...

Josefine:
Så då är det inte jag som är konstig... skönt.

Sporty Spice:
Ja jag har läst den. Men det verkar inte alla andra ha gjort. haha

Moorflax:
Vilket av problemen menar du? :-)

Anonym sa...

Haha, jag kan intyga att män gör ändå konstigare saker i sitt omklädningsrum, jag städade på en simhall en gång i tiden. Många är så hjälpsamma så när det är dags att moppa. De ställer sig gärna uppe på sittbänkarna så man har ja- gissa vad- dingeliding- i ögonhöjd när man går förbi med moppen. Kul. INTE. /Fillan (projekt promenad)

Anonym sa...

Håller med till 100%!! Blir både förvånad & förbannad över hur folk beter sig omklädningsrum.. Raka mus & fila fötter går bort! Och jag vill inte bli attackerad av någon okänd persons rumpa/mus som vänds upp rakt i mitt ansikte när jag sitter snörar på mig skorna..!! Sportys krönika i ämnet var verkligen mitt i prick. Jag anser att det finns (borde finnas?) oskrivna regler om vad som är OK & inte. Ha det toppen i Tallin så ses vi i början av Januari.

MoorFlax sa...

Nä det är klart man inte vill ha nåns rumpa i ansiktet, speciellt inte om rumpan sitter på en person av samma kön!
Som kille håller man ju ett avstånd på ett par meter för att inte riskera sånt.
Så det får inte plats så många killar i ett omklädningsrum ;-)

Slow-Eva sa...

Jag har varken problem att prata med någon som är naken eller att folk är nakna i omklädningsrummet men att raka sig?!?!?!!? va?! Det fattar väl vem som helst att så gör man inte!

Vi var utan dusch hemma i två månader och fick duscha på gymmet men inte rakade jag mig där för det!

ibland blir man så förvånad över folk och vad de gör och inte gör och att det inte finns mer vett bland vanligt folk. ellet nåt.

Anonym sa...

Fast det där med att hänga runt lite i bh förstår jag. Det brukar jag göra när jag har bråttom så man måste duscha innan man helt slutat eftersvettas. Då får man kyla ner sig lite innan man klär på sig = göra grejer som att packa väskan och sånt i bara byxor och bh.

Men de andra grejerna verkar väldigt jobbigt, det har jag nog faktiskt aldrig sett ens.

Ha det bra!
/Anna

Terese sa...

Ibland är det så skönt att få använda personalomklädningsrummet. De tiderna jag är där är jag oftast helt ensam. Raka sig på gymmet är verkligen STORT tabu. Usch! Lika så fila fötter eller klippa tånaglar ...

Anonym sa...

Jag håller med dig!
I omklädningsrummet ska bara duscha och byta om ;p.. Inte sånt som man brukar göra hemma!

Anonym sa...

Det var de värsta :O
Jag har då aldrig sett en kille som rakar sig där nere i duschen på gymmet...
Ni tjejer är inte som vanliga killar helt enkelt.

Anonym sa...

Det här gav ju en...inblick.

Anonym sa...

Ibland verkar det som om folk totalt saknar vett och sans i omklädningrumme! Det här med nakenhet är väl naturligt, men jag kan inte påstå att jag uppskattar när tjejerna kutar runt i födelsekostymen.