03 december 2007

Längdskidåkning

Jag vill flytta till Mora och bosätta mig i en liten rödtimrad stuga i skogen. Nära ett längdspår förstås.

Vasaloppsläger

Mora är mysigt. Även utan internetuppkoppling. Snön mötte oss halvvägs och vi blev benådade med nysnö flera gånger. Nysnö är bra, men ställer till det med vallningen...

Jippie för nysnö! Eller nä vänta, vilken valla ska man ha nu?

Det finns mycket att berätta om helgen i Mora. Trots att vi inte gjorde annat än att åka längd, äta och sova. Och handla vallagrejer för tusen spänn.

Precis som löpning är längdåkning nämligen ingen billig sport. Det är inte som så att skidor och pjäxor är det enda som behövs. Längdåkning kräver också vallor för ett oändligt antal väder. Och diverse andra tillbehör man inte tänker på som plastskrapor, vallaremover, skrappinnar och olika borstar.

Vallaprylar är oumbärliga. Jag har köpt på mig ett kom-i-gång-lager för dyra pengar.
Varför kan jag aldrig välja en billig sport?

Längdproffsen Staffan Larsson och Mattias Svärd hjälper oss med klistervallan.
Just den typen av valla köpte jag aldrig. Typiskt nog...


Längdskidåkning är i vilket fall som helst fantastiskt roligt. Och jobbigt! Träningsvärken i höftböjarmuskulaturen gör sig påmind varje gång jag försöker lyfta benen. Pulsen sprang raskt iväg så fort jag fick lite fart under skidorna och kalorierna tickade på i samma anda. Längdskidåkning är också fantastiskt bra sett ur träningssynpunkt! Jag förstår om Gunde åt 8000 kalorier per dag. Man tömmer depåerna rätt snabbt. Och blir störthungrig.

Sådana här tunna pinnar är vingliga att stå på.
Men fort går det, om man bara tar i lite.
Och jobbigt är det - det visar pulsklockan!


Nu längtar jag till nästa gång jag får åka längdskidor. Helst skulle jag vilja flytta upp till en egen liten stuga någonstans i skogen men där pistmaskinen åkte förbi så fort det snöat så att jag fick spårat. Vore inte det underbart?

I söndags åkte jag och "Coola Karin" Vasaloppsspåret till Eldris.
En fin liten tur på 15 kilometer. 1/6 Vasalopp!

9 kommentarer:

Sofy sa...

Sweet! Det där lät härligt, även om jag faktiskt inte alls förstått charmen med skidåkning på tvären. Nu längtar jag mer än någonsin efter snön. min skidpremiär blir sen i år, 30 december får jag stå på snö första gången, så tillvida det inte kommer ett snödump över Stockholm innan jul.

Anonym sa...

Ser alldeles underbart ut! Jag åker upp till Sälen om 20 dagar, countdown!

Anonym sa...

Vad roligt att läsa hur ni haft det. Hoppas det kommer snö snart så du får köra mer!

Det var nåt program på TV igår kväll, btw, som handlade om riskfyllda sporter. Det var nåt reportage om en kille i alperna som guidade folk offpist, typ. Då tänkte jag på dig. Det såg lite coolt ut!

Slow-Eva sa...

Vad roligt det låter. Lärde du dig något då?

Puma sa...

Sofy:
Alltså... utför vinner alltid. Även i längdåkningen. Dock gillar jag inte utför med backe på längden. Kanterna är så dåliga på dessa smala pinnar!!
Var åker du den 30:e?

Annoula:
Härligt! Då åker jag uppåt jag med. :-)

Elin:
Ja det var fantastiskt roligt. Hoppas Lanzarote var minst lika bra också?

Evaslena:
Jajamen, har rätt mycket teknik att nöta in!!!

Terese sa...

Är lite avis då det bara regnar och regnar här ...

Fast då är det i alla fall inte halt när jag är ute och springer!!!

Ebba sa...

Låter som att du har haft en toppenhelg!! Och snön är ju för underbar nu. Vilken julkänsla man får!

Unknown sa...

Åh vad härligt!!! Kul att du inte blev avskräckt! :)
Men jag håller med - utför är bäst! Kanske kanske kanske får jag åka norrut över nyår, och snylta på svägerskans stuga. Då ska jag se om jag kommer ihåg hur man inte ramlar på näsan i liftkön med snowboard på fossingarna :)

Anonym sa...

Både löpning och längdskidåkning är väl billiga sporter?!?!? De kommer ju inte ens nånstans i närheten av t.ex. ridsport.