03 december 2007

Träningsplanering inför marathon

Det är lite lustigt hur olika en träningplanering inför ett marathonlopp kan se ut.

Anders Szalkai

Szalkai har precis uppdaterat sina marathonprogram. Han har lagt in färre(!) långpass och mer varierad träningsintensitet för att förstärka vikten av vila.

Jag hade hoppats på ett 4.30-program från Szalkai. Någonstans hade jag fått för mig att han skulle fixa ihop ett sådant. Men kanske var det något jag drömt? För fortfarande finns bara program för 3 timmar, 3.30, 4, 5 och 6.

Jag har därmed beslutat mig för att köra enligt 4-timmarsprogrammet och anpassa det till min själv. Precis enligt Szalkais inrådan. Då måste det bli bra, eller hur?

Szalkais program innehåller inte direkt någon stenhård löpning. Långpassen ligger till exempel ofta kring två timmar.

Den tyngsta veckan kommer vecka 21. Då ligger fokus på mängdträning och tanken är att köra 74 kilometer på en vecka (fem pass). I övrigt ligger man på runt 40-50 km per vecka, med vissa toppar på mellan 50-65 km per vecka. Nyanserat var bara förnamnet!

Camilla Porsman

Jag läser lite i Porsmans bok "Spring fortare: löpning". Jämfört med Szalkais program är Porsmans grundträningsprogram för marathon en hisnande läsning:

Månda
g: Vila
Tisdag: Snabbdistans, 60min löpning strax under tävlingstempo
Onsdag: Medeldistans 20-25km
Torsdag: Backträning/långa intervaller, 45-60min
Fredag: Lätt löpning 10-15km
Lördag: Lätt löpning 10-20km
Söndag: Långdistans, 25-40km (25 i början av perioden, 30 om du känner dig sliten och 40 om du känner dig fräsch och stark).

Ja vad säger ni? Själv undrar jag hur länge gemene marathonsträvare skulle klara en sådan träningsdos innan man sliter ut sig.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Va? Skulle man träna så mycket alltså. För att komma ner i vilken tid då?

Jodå, barnen höll sig hyfsat lugna. Det var väl ca 95% barnfamiljer på planet och våra var inte de mest kaotiska iallafall. I natt blev det knappt 5 timmars sömn så nu är det business as usual igen!

Jo, programmet hette "Farlig fritid" och går i repris 4/12 10.30 (vilken bra tid, va? Men du kanske kan spela in det).

Anonym sa...

Ajdå, den träningsmängden låter minst sagt intressant för en "maranybörjare".

För övrigt funderar jag på att byta till ett par lättare skor :)

Anna (Orka mera) sa...

Jag har aldrig tränat dom mängderna inför något lopp. Nu har jag inte sprungit marathon tidigare men inför lidingöloppet 30km var jag inte ens i närheten av den mängden och det gick hur bra som helst ändå. Att gå på Porsmans program skulle leda mig rätt in i skadeträsket det är jag övertygad om. Har själv anmält mig till sthlm marathon nu och jag tänker utgå från Szalkai och modifiera lite med tanke på att jag måste få plats med all min andra träning oxå. Får se om det håller :)

Em Löfgren sa...

skönt att du är tillbaka och kul att läsa om ditt skidläger! härligt vännen att du verkar så nöjd! och vad gäller upplägget på träningsschemat ska du nog anpassa det nog till dina egna mål och förutsättningar så du inte bränner ut dig!!

Anonym sa...

Hello! Härligt att läsa din blogg=)

En fråga till er alla som löptränar; På vilket underlag springer ni på nu när det är vinter och halt ute?

Själv är jag rädd att skada mig om jag springer på asfalt. Har känt av knät ibland när jag vart ute på asfalt.

Blir det löpbandet för er eller?

tjingeling=)

Puma sa...

Elin:
Bra fråga. Har inget svar... :-)

Berglund:
mmm...

Anna:
Ja det tror jag också. Ska man springa ska man nog lyssna till en "springare"...

Emliscious:
Klokt skrivet

Dessi:
Jag springer fortfarande på asfalt. När det är snömoddigt blir det lite slirigt och det går långsammare att springa, men jag tycker det går fint ändå. Min träningskamrat Karin springer i Icebugs och får bättre grepp.

Anonym sa...

Jag skulle nog lite mer på Szalkai än på Camilla Porsman. Vad jag vet har väl inte hon någon personlig erfarenhet av långdistanslöpning? Och att träna så där hårt/mycket skulle nog, precis som Anna sa, leda rakt in i skadeträsket! Lycka till med din träning iaf! Vi får se om det blir nåt sthlm marathon för mig, ska springa gbgsvarvet och jag tycker att de ligger lite väl nära varandra.. Men det hade varit kul!

Sofy sa...

Underlag: Känner inte att jag har problem med underlaget ännu, inte här i Sthlm i alla fall. Men jag försöker generellt att springa i kanten utanför asfalten om det går, allt för att spara knän och leder. För mig är det snarare mörkret som gör att jag snart kommer förlägga de flesta passen inomhus på löpband. Runt kungsholmen där jag bor är det lite dåligt upplyst och ensligt, då känns det bättre att veta att man är så säker man kan inne på löpband.

Ang Maraträning: Jag bytte träningsprogram till ett med snabbare måltid just för att jag tyckte att det verkade för "lite" träning, i alla fall nu i början. Men ska man hålla ut i längre stund så verkade ju Porsmans träningsförslag helt galet mycket.

PUMA: Jag tycker också att göteborgsvarvet och maran är alldeles för nära varandra för att springa båda två...Fast med bra förberedelser kanske det går vägen. :)
Långdistanslöpning på söndag i Stockholm, anyone?!

Anonym sa...

porsmans känns som väl mycket löpning, min kropp hade inte mått bra av så ensidig träning så hårt, hur länge ska man köra det?? Szalkais låter bättre, helt klart. Nu satsar jag dock inte på maraton, utan mer på att få upp konditionen när det kommer till just löpningen, men en del tips kan man nog få!

Anonym sa...

Ohh jag kan inte med ord beskiva hur mycket jag skulle vilja testa att genomföra denna träning för att sedan se mitt slutsresultat.. Men det får nog bli när jag slutat med tävlingsidrotten!Tills dess är det innebandyförsäsongen (som inte går av för hackor de heller) som gäller =) Ska bli skoj att följa dig!

Anonym sa...

Blir så inspirerad av dig!! Skulle verkligen vilja ha din motivation för att springa och även åka skidor...man kanske blir mer motiverad om jag väl gjorde slag i saken och anmälde mig till Sthml marathon?!?

Anonym sa...

Hej och tack för en inspirerande blog som jag ofta återkommer till.
Jag håller med övriga om att Szalkai nog är den som har mest fog för sitt program. Både med tanke på hans egna erfarenheter och den stora respons han får från andra löpare som använt hans program. De flesta jag sett som kommenterat hans program verkar överens om att de hjälper till att nå den utsatta tiden med hyfsade felmarginaler.
Personligen har jag bara erfarenhet av Lidingöloppet och några halvmaror. För mig har det varit viktigt att öka distansen så att kroppen får "vänja sig" vid långpass, därför tycker jag det är lite riskabelt att göra den nedprioritering av långpassen som han gjort. Det skulle vara intressant att höra mer om hans motiv för det. Kanske kan den kommande webcasten på marathon.se innehålla något om det.
Och observera att han bara har uppdaterat de första tio veckorna ännu. (Jag såg att du hänvisade till senare veckor i inlägget).