01 januari 2008

Charlotte Kalla

Jag har precis sett något fantastiskt underbart!

Kolla på Kalla!

Den som vill ha en kick ska definitivt kolla på Charlotte Kalla. Dagens jaktstart var ett mirakel. Eller nej, det var det inte alls. Mirakel är faktiskt helt fel ord. Det var en bragd. Ett bevis på att allting går bara man vill. En uppvisning. En utklassning. En gigantiskt stor portion jävlar anamma.


Inför dagens jaktstart på Tour de Ski startade Kalla sexa, 38 sekunder efter ledande Norska suveränen Marit Bjorgen. Efter sex(!!) kilometer in i det tio kilometer långa loppet var Kalla ikapp. Och som hon åkte. Jag hade gåshud på armarna under i stort sett hela loppet. Hon fullkomligt flög fram. Speciellt i uppförsbackarna. Det riktigt glödde under skidorna.

Det bästa av allt är all energin som sprutade ut ur TV:n. Som Kalla delade med sig. Efter att ha sett hennes bragdlopp som Aftonbladet kallar det, känner jag att jag också kan gå ut och göra vad som helst. Vilken kick hon levererade till svenska folket!

Det näst bästa var att höra henne intervjuas efteråt. Hon hade inte alls tänkt att vinna, bara åka in lite tid. Kalla är vår nästa Kallur. Vår nästa Anja. Vår nästa folkhjälte!

PS. Jag har också åkt skidor idag. Men på det mindre jobbiga sättet, nämligen utför. Tre timmar bränner ändå rätt så bra. 1200 kalorier och hårdare ben DS.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Och jag ryser av din text :)Jag måste se loppet någonstans! Hon är helt underbar. Tänk om det var River+Charlotte=Sant. Haha..

Unknown sa...

Hej! Såg också loppet idag, mycket spännande. Och man blir ju jäkla glad för Kallas skull.

Har följt din blogg ett tag och jag blir extra peppad att börja träna efter pulsen. Har du några bra tips på vad en bra pulsklocka bör ha funktioner?

Ebba sa...

Jaa, Kalla är sååå grym!!!

Sofy sa...

1200??!! på tre timmar? Hade du klockan på dig eller är det en uppskattning? Om det stämmer är det ju en väldigt skön siffra. Trodde nog inte att det skulle bränna så bra eftersom man spenderar så mycket tid ståendes/sittandes i liften. Härlich!

Kalla... ja, underbara Kalla. Hennes insats övertgade barnen om att fullkornspasta är en bra grej!

Emelie sa...

Har precis hittat till din blogg och inspireras mycket av ditt sätt att skriva och berätta om din träning. Jag fyller 30 nästa år och tänkte då vara i mitt livs form! Tänkte starta med Göteborgsvarvet i vår, men har ingen direkt erfarenhet av löpträning. Har du någon erfarenhet av att följa ett 20-veckors program (som finns på typ marathon.se)? Andra tips?

Anonym sa...

åh så sugen jag blev på att åka utför nu! :)

Anonym sa...

Åh, vad du skriver inspirerande! Är som du och får gåshud och tårar i ögonen av imponerande tävlingstjejer! Missade tyvärr Kallas lopp. Känns som en riktig miss såhär i efterhand!

Hittade hit via jogg.se och lär återkomma!

Anonym sa...

Såg sprintloppet idag.Grymt imponerande.Man blir stolt när du visar eliten var skåpet ska stå.Ett stort stort grattis till världens bästa Charlotte.Lycka till imorgon.

Anonym sa...

Och nu tog hon minsann guld också, vilken stjärna. Jag hade velat ha hennes fysik!

Anonym sa...

Hittade Kallas blogg!! Kolla på Opels hemsida http://www.opelskivillage.kampanj.nu/?flv=9

Puma sa...

Illik:
TACK för länken!!!!

Anonym sa...

Charlotte, du är så söt...!

Anonym sa...

Sorry, my swedish is so bad, so i'll try with english. I just want to congratulate Charlotte for the medals and everything in olympics, you are just one great athlete. It was so nice to see you smiling when you won the first medal... You are just a perfect example of a very beautiful and nice athlete.

Just one finnish sportsfan

Anonym sa...

Är inte det lite, lite, lite överdrivet^^? "Vår nästa folkhjälte?"

Charlotte Kalla är underbart, men den kommentaren kan låta lite lite lite^^ liiiiite uppblåst.

Anonym sa...

Hej!
Du har varit förkyld nu innan Tour de ski och jag undrar lite över det.
För en del år sedan gjorde Magdalena Forsberg reklam för en hälsokostprodukt som heter Moducare. 2002 började jag och min fru använda det mot allergi och astma. Efter 11 dagar gav det en dämpning av allergin på ca 30 % för mig och min fru som har astma höjde pef-mätarvärdet från knappt 300 till över 400 och kunde minska sin medicinanvändning.
En annan fördel var att när vi blev förkylda var det bara svagt i två dagar, sen var den borta! Jag använde Moducare i flera år, min fru i något år. Nu börjar hon få förkylningar igen men ännu inte jag. Däremot hjälpte det inte mot influensa.
Moducare bygger på cellulosa och sägs balansera immunförsvarets Th1 och Th2-lymfocyter. Kan inte tänka mig att det kan vara dopnigsklassat. Jag har alltså knappt varit förkyld sedan 2002 och jag fattar inte varför inte idrottare inte använder det! Okej, det kostade ca 220 kr/mån i några år men jag har svår allergi så det var det värt.
Det finns nog inte att köpa i Sverige längre men man kan skicka efter det från t.ex. www.amazon.com som är billiga.
Lycka till, vi följer dina insatser i spåren med största glädje!

MVH Inge Bolin