23 december 2008

Tis 23 dec: Ryggträning

Känner inte du också att du bara vill gå till gymmet och mördarträna en muskelgrupp?

Dan före dopparedanträning

Hade bokat en kombinerad spinning och pumpklass klockan 17.30 men det sade sig självt att den skulle krocka med annat julstök. Utvecklade därför plan B och bestämde mig för att Grabben skulle skjutsa mig till gymmet så att jag kunde träna "själv". Det står en spinningcykel från Schwinn bland de andra konditionsmaskinerna på Gold's Gym i Åre och det var den jag hade siktet inställt på.

Jag märkte tyvärr snart att cykeln var helt värdelös.

Jag fattar inte hur man tänker när man bestämmer sig för att behålla en värdelös maskin. Varför tänker man "den här cykeln är paj, vi ställer den i konditionssalen". Vill man inte ha bra grejer här eller? Snacka om att inte vårda sitt varumärke, varken cykelleverantörens eller gymmets. Nu har jag inte mycket till övers för Schwinncyklar i alla fall. Inte för att de är omöjliga att stava till, men för att de har så icke-individuella inställningar. Jag körde i alla fall 20 minuter på den där cykeln. Utan musik i lurarna. Lurarna hade jag förvisso med mig - men Ipoden glömde jag hemma. Lyckat!


Den resterande timman bestämde jag mig för att döda mina ryggmuskler. Det är snyggt med tränade ryggar och min är ganska tränad men tyvärr inte speciellt snygg. Under en intensiv halvtimma körde jag 3 set rodd med stång, 3 set rodd i cc med brett grepp och 3 set rodd i cc med smal grepp. Sedan körde jag 3 set rygglyft på golv med armrörelser där jag liksom drar ihop skulderbladen. En av mina nya favoritövningar!


Det är sällan jag känner mig styrketräningstrött i ryggen. Det är inte så att jag samlar mjölksyra i dessa muskler, som när jag är riktigt trött i mina triceps. Inte heller blir jag sådär darrig i ryggen som jag kan bli när jag tränar ben. Nu känner jag mest att det ligger något och trycker mellan skulderbladen. Är det tröttheten som knackat på?

Jag bestämde mig för att döda mina biceps också när jag ändå höll på. Körde massvis med set med bicepscurls med stång och hammercurls. Blandade friskt mellan lätta vikter och många reps och tunga vikter och få reps. Kände aldrig någon mjölksyra men muskeln tog slut ändå. Klarade 12 reps på en tung vikt i början - men på slutet "kontrollkörde" jag samma vikt och klarade bara 4. Vikten hade blivit mycket tyngre på de 15 minuter som jag mördat mina biceps.

Nu blir det uppesittarkväll för hela slanten. Jag ska göra rödbetssallad med chevre och valnötter och en Ockelbo-ostpaj (fast utan Ockelbo-ost) till imorgon. Alternativ julmat, men vem säger att man måste äta skinka hela tiden?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Fast jag älskar Golds Gym, brukar träna där då jag är uppe hos killen! Snyggt och fräsht, bra löpband fast cyklarna har jag förstås inte testat! Bra jobbat =)

Cizzi sa...

Äh, schwinn har ju de bästa cyklarna ;)

Ebba sa...

God jul Puma!! :)

Erika sa...

GOD JUL!
Kram