14 januari 2009

Ons 14 jan (forts.): Total psykos!

When the drugs don't work - try spinning!

Pulsspinning

Jag hade bokat in mig på pulsspinning ikväll. Tyckte att det där med puls kunde vara kul. Goddag yxskaft - jag kör ju med pulsklocka i alla fall. Fast lite kul är det ju att se sin puls på en skärm i alla fall, så det var faktiskt värt att missa den stående klassen på SATS Hötorget för annan spinning på SATS Zenit.

När jag satte mig på cykeln och började trampa tänkte jag att det skulle bli en helt värdelös klass. Känslan i benen var lika med noll och de kändes inte alls alerta. Lustigt nog känns det så innan de flesta klasser börjar. Men när musiken väl drar igång händer något. Benen går in i någon slags extas. De får liv!

När instruktörs-Lina sa att dagens pass skulle bli tufft log jag. När hon sa att det egentligen bestod av en enda lång backe log jag ännu mer. När hon sa att om vi ville utmana oss själva och ligga mellan 80-90% av max i puls under de sista 27 minutrarna jublade jag inombords. Det här skulle verkligen bli skitjäklabra.

Skitjäklabra är just vad det blev. Trots att det var backkörning spelade instruktörs-Lina låtar med ganska snabbt tempo. De andra körde intervaller till dessa men jag körde stående backe med ganska hög kadens. Jag låg och pendlade mellan 85-89% av max mest hela tiden men tog tre "vilopauser" när jag tillät mig själv att droppa till strax över 80% av max. Ibland nosade jag på 92% av max men försökte att inte komma för högt (jag ville orka hela vägen). Höga 80% kändes bra. Tokbra. Visst var jag trött - men jag var euforisk. Drabbad av någon slags spinningpsykos som fick mig att både längta till backjäveln var över men samtidigt njuta av varenda ögonblick.

På golvet bredvid cykeln stod ett par sprillans nya Nikeskor och log åt mig. De är så rosa de kan bli. Jag tänkte att eftersom jag alltid har svarta kläder på mig så måste jag ju skoja till det lite. Skorna får bli färgklicken. Jag älskar dem och de är köpta för ett bra ändamål. Inga skuldkänslor här inte (Grabben - no comments, du köpte faktiskt precis den där nya jackan!!).

Pink shoes!!

Jag försöker få plats på bilden.
Men hallå - skorna syns ju inte!!!!

Syns skorna nu?

3 kommentarer:

Miss Agda sa...

Jag har tidigare jobbat som spinninginstruktör o älskade spinning. Det kunde lätt bli 15 timmar i veckan. Men nu har jag inte spinnat nästan nånting alls på ca 4 år och blir riktigt sugen att börja igen när jag läser detta. Grejen är bara att man helst ska spinna ofta för att det ska kännas bra och nu tränar jag ändå för maran o kanske kunde ersätta ett löppass i veckan med spinning. Undrar om det räcker för att få tillbaka gnistan... Får nog testa iallafall för jag VET ju att spinning är grymt kul.

Lena sa...

Frågade Dessi samma sak. Hur har du testat din maxpuls? Pulsträning är ju så beroende av att man faktiskt vet sin maxpuls. Eller vad säger du?

Anonym sa...

Jag vill också ha rosa skor! Men Nike?? Nej tack, där går gränsen!