21 maj 2007

Mån 23 apr (forts): Trötta ben på spinningcykeln

Nästan 12 timmar efter dagens första träningspass var det dags för dos nummer två.

Pulsspinning

Det blev pulsspinning efter jobbet. Det och lite armstyrka. Måste ju jobba på att få bort gäddhänget, om inte till sommaren så i alla fall till någon gång nästa år. Armarna var fräscha men oj oj vad benen kändes trötta. Grabben som cyklade bredvid mig sa att det kanske inte var det allra bästa att köra långpass igår och så två spinningpass idag. Han har förmodligen rätt, men va fasen, jag vilade ju hela helgen och ska ju (typ) vila imorgon.

Återigen talar pulsen sitt tydliga språk. I vanliga fall kommer jag upp i både 80 och 85 och 90 och runt 95% av max. Men idag var jag uppe och nosade på 82% men låg och slet på runt 74% konstant. Det är inte speciellt högt. Men det gick bara inte att få upp den mer. Det var inte hjärtat som sa stopp - det var benen. Trots de blygsamma pulstopparna svettades jag som en ångbåt och det brukar jag inte göra annars på denna nivå. Intressanta observationer!

Käk!

Ikväll har jag gjort världens enklaste fiskgryt-sopp-grej. Koka upp några potatisar i vatten så att det blir knappt mjuka, lägg i lite broccolibitar och lite strimlad purjolök och lax skuren i bitar och någon/några matskedar hummerfond. Koka eller sjud i några minuter bara (inte för många) tillsammans med lite creme fraiche. Voilá!


När jag skulle köpa laxen ikväll sprang jag på Valios laktosfria mjölk som Pernilla från igår predikat om. Hon säger att mjölkprodukter med laktos ger henne svullen mage och jag har aldrig ens tänkt på att välja bort laktosen. Men... i korgen tillsammans med min laktosfria mjölk hamnade också Valios senaste yoghurtsmak - rabarber. Mmmm! Jag är en yoghurtman men det rimmar väldigt illa med laktosstrategin...


8 kommentarer:

Anonym sa...

Oj! Ja det blir kanske lite väl mycket trampande på cykeln! :) Tok!

Anonym sa...

Hej, Jag ser att det står HYLA på yoghurten. Det betyder att den innehåller nedbruten laktos (Hydroliced Lactose)och om man tål lite laktos kan man äta den. Så den yoghurten borde ändå överensstämma med laktosstrategin :)http://www.valio.se/valio/smpage.fwx?page=265

Puma sa...

Ingela:
Åh! Wonderful! :-)

Anonym sa...

mitt bästa lax tips är att koka den i mikron! man behvöer inget onödigt fett eller något. lägg in en file i en keramikform, presa öve rlite citron och peppra den. häll på lite vätska och lite japansk soya. kör på högsta värmen i mikron tills laxen är genomkokt. det blir supergott, laxen faller sönder i munnen och kropp och knopp njuter :-)

Puma sa...

Carolina:
Jag håller med dig om det där tipset!! Lax i micro är underskattat helt klart! Fast min pojkvänn tycker jag är knäpp som lagar lax på det sättet... (jag har ingen ugn så jag måste). Ska testa med din kryddning dock (själv pressar jag bara en massa citroner över)

Anonym sa...

jag har också lite laktos-känslig mage och efter att ha uteslutit den ur kosten så märker jag skillnad. inte lika...gasig ;) haha. Men det är tur att det finns laktosfria alternativ, även om de är lite dyrare.

Anonym sa...

vet du, det går att göra med kyckling med, men då tar mankinesisk soja och vatten, lite hönsbuljong coh så=) skitgott och kycklingen BLIR genomlagad=)

Anonym sa...

Jag har börjat äta Alpros soyayoghurt (http://countries.alprosoya.com/alpro/SE_se/index.html#section_2). Gillar jordgubbssmaken bäst. Kanske du skulle testa också?

Har också uteslutit laktosen i kosten. Mår mycket bättre!