22 maj 2007

Tis 22 maj: Morgonpromenad

Är det klockslaget som gör morgonpromenader till underverk. Eller är det att man går innan frukost? Det är sådana frågor jag ofta ställer mig. Ni, kära läsare, sitter ofta inne med ovärderlig erfarenhet så vad anser ni?

Morgonpromenad

Måste man gå upp klockan 6 för att morgonpromenaden ska ha någon effekt? Eller funkar det lika bra att göra som jag gjorde idag: gå upp klockan 9, gå hemifrån 9.30 och sedan äta en sen frukost på jobbet 10.15? Var ligger det magiska med morgonpromenader - är det tidpunkten eller är det att man gör något innan frukost?

7 kommentarer:

Terese sa...

Jag skulle vilja säga att det är viktigare ATT du promenerar än vilken tid det är. Problemet för mig är att om jag vaknar för sent så är jag för hungrig för att gå ut och gå innan frukost. Så på helgerna blir det ibland promenad efter frukost, men jag tror att effekten är ganska så likvärdig. Då har jag ju nämligen mer ork och kan gå längre :-)

Pernilla "Nilla" Svensson sa...

Om du frågar mig, fast jag är ju ingen expert, så spelar det ingen roll vad klockan är när vi pratar morgonprommenader. Om du vaknar 9 eller 6 på morgonen gör det samma, du vaknar och för kroppen är det morogn (huuu vad orättvist att du fick sova till 9 idag föresten).

Vad jag har förstått så är tricket när man går på prommenad innan frukost, att kroppen har fastat under natten. Då använder man små lager i kroppen som förbränns under den lågintensiva träningen utan att få ner den i så kallat katabolt tillstånd (det där med svält vi pratade om i söndags du vet). När man sen äter frukost fyller man på depåerna så kroppen har nått att jobba med efter träningen och kickar då igång förbränningen. Men som sagt va, jag är ingen expert, bara glad amatör (som inte gillar morgonprommenader alls.... än)

Anonym sa...

Att du gör det FÖRE frukost. Men det är ju självklart som Terese säger, d.v.s ATT man promenerar istället för NÄR man gör det.

Jag har dock läst en undersökning (se min blogg) ;) där det är bevisat att promenader före frukost bränner 25% mer fett.

Anonym sa...

En kommentar till :) Kroppen vet inte om att klockan är 6... ;) Klockslaget spelar alltså ingen roll.

Anonym sa...

Givetvis måste du ta din promenad innan klockan 0500. Eller rättare sagt, 0515. Efter det gör morgonpromenader ingen nytta alls. Då kan du lika gärna ligga hemma framför tv´n och äta kalaspuffar.

Anonym sa...

Jag skulle säga att det inte är något magiskt med morgonprommenader över huvudtaget, om man inte gillar det framför andra tider då. Fettförbränningen jämnar ut sig under dagen, så den sammanlagda förbränningen blir densamma - vare sig du gick kl 06.00 eller 18.00. Om det finns en skillnad är den marginell :). Men bra att prommenixa är de ju såklart!

Anonym sa...

För mig är morgonpromenader magiska för att allt är så tyst och lugnt, man är liksom ute när allt vaknar till liv igen, vilket jag älskar!
Dessutom smakar ju frukosten extra gott och man har fått en bra start på dagen!