16 september 2007

Sön 16 sep: Långpass - maravarvet

3.5 timmars sömn. 21 kilometer. 1700 förbrukade kalorier och några blodiga tår.

Långpass

Jag är besviken, men ändå inte, på Stieg Larsson. Det tog mig lite drygt halva boken att komma in i den. Men när klockan visade midnatt hade jag nått den punkt då jag inte kunde lägga ifrån mig den. Så därför släckte jag nattdukslampan kvart i fyra. Då hade söndagens DN dimpt ner i brevinkastet någon timma tidigare. Det hade ljusnat utanför och jag skulle snart upp och springa långpass med coola Karin.

Man skulle ju kunna tro att jag skulle vara övertrött och snoozbenägen när klockan ringde 06.58. Det var jag inte. Jag var pigg, glad och förväntansfull. Men konstaterade att jag inte hade något vettigt i kylen utan laddade upp för långpasset med 1dl keso och 2 ägg. Helt fel egentligen. Långpass bör springas på kolhydrater. Inte protein. Men bättre det än inget.

Jag och coola Karin hade bestämt att ses kl 08.00 i Rålis. Resten av stan sov. Det bara vara några enstaka joggare, några duvor och ett par ensamma harar ute. Men när vi väl avverkat våra 21 kilometrar, ett varv runt Stockholm marathonbanan, så var det desto fler flanörer som envisades med att vara i vägen överallt (speciellt vid Strandvägen/Kungsan). Vilken skillnad på bara 2 timmar!

Psykologiskt sett utgör ett varv av Stockholm marathonbanan ett bra långpass. Det känns nämligen inte så långt. Det är ju bara "lite Norr Mälarstrand och lite Odengatan och så Valhallavägen och efter det är man ju redan vid Gärdet och då är man snart tillbaks vid Strandvägen och snart Slussen". Men... efter 18 km började jag tappa i kraft och energi och stackars Karin fick hålla igen lite. Jag var väl också lite frustrerad med mig själv men kom på att det faktiskt var mitt första riktiga långpass för i år då jag sprungit så "sammanhållet" och typ fjärde gången i livet jag faktiskt sprang 21 km sådär vid ett tillfälle. Fler långpass åt folket, säger jag! Eller... i alla fall fler långpass åt mig! För det är jäkligt trevligt att springa långpass tillsammans med en kompis. Tempot och pulsen håller för både prat och diskussioner.

(Vi sprang det korta varvet, dvs följde det röda strecket. Fast vid Gärdet sprang vi lite fel...)

Så var det det här med de blodiga tårna. Jag kände faktiskt inte något under passet men när jag tog av mig skorna var det rätt så blodigt kring tårna. Så känsliga personer bör inte titta nedan.

Grabben tyckte dock att jag skulle lägga ut bilden och "visa den tuffa verkligheten" som han uttryckte det. Jojo. Då är det värre med blodblåsan på högerhälen som fortfarande inte försvunnit efter en månad. Tur att min grabb inte har någon fotfetisch. Då skulle jag vara dumpad för länge sen.


Coola Karin

Coola Karin har dykt upp som en av mina förebilder de senaste veckorna. Hon är en kanontjej som verkligen vågar utmana sig själv. Det senaste året har hon sprungit flera halvmarathon, börjat triathlonträna och även sprungit marathon, en ultramarathon och ställer även upp i Lidingöloppet (30km) och snart en multisporttävling.

Visst, det finns fler än hon som gör sådant. Men... det bästa med Karin är att hon är fullt "normal". Som alla vi andra. Och det inspirerar mig. För man kan - bara man vill!

Heja Karin!!

12 kommentarer:

Anonym sa...

Åå vad härlgit det lät :). Blir ännu mer inspirerad avv ge mig utpå en (någorlunda) lång runda nu.

Att springa till ett tyst morgon-stockholm är så härligt!

Terese sa...

Va skönt det lät med långpasset. Och lite sveda och värk gör ju bara att man känner ännu mer att man har gjort en bra insats. Grymt jobbat! Blir själv inspirerad av att springa så långt. Jag brukar annars hålla mig runt milen, men du inspirerar mig till att fundera på att testa en längre runda. Men idag blev det cykel på Odenplan.

Anonym sa...

men du satte lånvändan!! herregud! grym ju!! jag skulle aldrig orka springa så lånt! shit!! bra jobbat! hoppas tån blir bra snart oxå!!

Anonym sa...

Du är gryym tjejen! Du är en av mina favoritbloggar, helt klart. Men vet du möjligtvis vart Linda har tagit vägen? Bloggen på metro är ju borta! Ha det bäst! /Lina

Sporty Spice sa...

Du är tuff!!!

Anonym sa...

Gud vad duktig du är!! Vill också springa så långt, men jag vet inte om jag vågar, haha. ;) Behöver någon som pushar på mig tror jag..

Puma sa...

Sofia:
Ja ut och prova! Gärna en morgon då det är sådär lugnt och tyst och man har hela stan för sig själv!

Terese:
Det är bara att testa! Man känner sig väldigt duktig efteråt...

Emelie:
Jajamän. Man kan bara man vill! Tån är redan ok. sved bara lite i duschen. Men alla tio är kvar.

Anonym/Lina:
Kul att du läser! Lina verkar ha tagit bort sin blogg sedan artikeln i Expressen...

Sporty:
Haha. What doesn't kill you makes you stronger!

Ebba:
Klart du vågar. Vad är det värsta som kan hända?? Att du blir lite trött? Det blir man ju efter milen också!!

Anonym sa...

Jäklar vad duktig du är!!!

Anonym sa...

Hela min kropp skriker AJ när jag ser den bilden! :P

Karin sa...

Hallå Sara! Tack för passet, det var himla kul att springa ihop, och visst kändes det inte så långt! Trevligt sällskap och fin stad sådär på morgonkvisten!
Du var grym långlöparkompis tycker jag, vi får göra det snart igen!
Tack för alla lovord på bloggen, man blir nästan generad..haha. Men som sagt, jag är bara en normal tjej så, kan jag kan alla! :)
Kram

Anonym sa...

Imponerad att du klarar av löpning så pass bra. Det är nog den träningsform jag har absolut svårast för och därför, tyvärr i viss mån, undviker. Planlös löpning utan givet mål klarar jag inte riktigt av, mentalt alltså. Därför blev det orientering för mig i sommar, det funkade finfint då jag dessutom trivs väldigt bra ute i skogen. Någon enstaka grankvist i ögat och isparkande av upphoppande stenar med tårna överlevde man.

Så starkt jobbat åt dig för att du håller igång så bra med löpningen!

Anonym sa...

Men shit! Stackar tår! Grattis till långvändan (imponerande!) och till att du klarat ditt vecko-motions-mål!