12 december 2007

Sömn och träning

Det bästa som finns, vet ni vad det är!

Sömn

Det finns något jag gillar mer än den underbara känslan av träningseufori. Något jag gillar mer än den perfekta svängen i pisten. (Och något jag gillar mer än en riktigt bittermörk chokladpralin)

Det jag nästan gillar allra mest, det är att sova. Och en riktigt skön säng. Det är oslagbart. Och det är bra - för träningen!

Grabben blir ofta knäpp på mig. Jag kan nämligen sova hur mycket som helst. Dag som natt. På senare tid har jag fått ett större sömnbehov. Och jag blir dessutom trött fort. Men jag är ofta dålig på att gå och lägga mig i tid. Speciellt på vardagar. Det är ett väldigt stort problem att Seinfeld sänds efter 23.00 på Kanal 5 varje kväll. Då somnar jag sällan före midnatt. Och då blir det väldigt jobbigt att gå upp klockan svintidigt för att morgonjogga, trots att det också är underbart.

Sömn är viktigt. Det är Gunde Svan exempel på. Förutom de åtta grundsömntimmarna på natten sov han också en extra timma för varje timma han tränade. Det blev nog rätt många timmar för en man som honom som inte gjorde annat än tränade, åt - och sov.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Du har rätt, sova är underbart! Och jag märker att träningsorken blir tydligt sämre när jag sover för lite. Vilket händer för ofta nuförtiden.

Anonym sa...

Det är helt underbart att sova! Jag kan också sova hur länge som helst och somnar (tyvärr) gärna tidigt på kvällen. Det är väääldigt svårt för mig att vara vaken då.
Sen tror jag det eviga mörkret gör att man kräver mer sömn. Speciellt om man försöker gå ner i vikt och ligger på underskott. Om kroppen inte får tillräckligt med mat så kräver den som mer sömn.. bara en teori :o)
Denna veckan har blivit att viiila mig i form. Blir inte träning förrän på fredag. ih!

TheLoonyNail sa...

Ja sömnen är väldigt viktig!! I höstas började min ena katt jama mitt i natten ungefär en gång i kvarten, ville absolut inte träna då....bara sitta å glo på tv och äta godis.

Nix sa...

Sova är en gammal hobby som jag gav upp för 5,5 år sedan...

Det senaste året har jag nog inte sovit mer än tio nätter utan att bli väckt. Och på sistonde har det varit vanligare med 6*1 timme än 1*6 timmar. Och det ger ju inte riktigt samma kvalitet.

Å vad jag längtar efter att få sova igen. Väx ungdj..VÄX

Kan vara löst kopplat till att jag drar på mig en del förkylningar vid hårdträning...

Anna (Orka mera) sa...

jag håller med, det är underbart att sova. Sen jag fick barn kan jag dock lugnt påstå att det blir alldeles för lite av den varan. Tyvärr. Hade varit underbart att sova längre än kl 7 någon morgon...

Puma sa...

Haha efter att ha läst alla kommentarer förstår jag ju att jag inte kan skaffa barn (eller jamande katter). Då får man ju aldrig sova. Och hur ska det gå då?
:-)

Anonym sa...

Du kan få sovande barn också, det är ett lotteri! Några bekanta får väcka sina på mornarna...det är knappt jag förstår vad de menar! :-)

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Jag håller med dig, sömn är bland det härligaste. Träning och sömn i kombination. De (få) gånger man dock får sova hela långa nätter är få förunnade, och att gäspa mycket och länge under vissa dagar är ett standardiserat mått.

Varför?

Kidsen. En 2-åring som kan sova hur länge som helst (tack!), en annan som trots sin ålder på snart 5 år tycker att klockan sex på morgonen är sent (ungdj..!).

Kan dom inte flytta hemifrån snart?

Unknown sa...

Mmm, sömn... Min käraste hobby! Tyvärr är karln nattuggla, så det blir lite si och så med tidiga (före 11, även om jag tycker 10 är lagom sent) kvällar, tyvärr. Min katt är dock inte av den jamande sorten, tack och lov!!!

Fredrik: funderat på internatskola? ;)