24 maj 2008

Lör 24 maj: Sommar i Saltsjöbaden

Sommar, sol och klassisk löpträning.

Fartlek

Jag har växt upp kring "slingan" i Saltsjöbaden. En 1.3 kilometer klassisk terrängslinga som slingrar sig i skogen mellan vatten och en golfbana. Här sprang jag på gympatimmarna i mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet. Då hatade jag det. Nu älskar jag det. Det är en kuperad slinga på mjuk mark som böljar upp och ner om vartannat. Bra för flåset. Bra för rumpan. Underbart för själen.

Sommardoft och solgass, fågelkvitter och stillsamhet.
Just det här skogspartiet var något utöver det vanliga.
(Fast precis efteråt väntar en gigantisk backe!)

Jag spenderar helgen hos mina föräldrar ute i "Saltis" och idag blev det 2 kilometer till och från slingan. Sedan 4 varv på den. De två första varven sprang jag så snabbt jag kunde men fortfarande inom någorlunda bekvämlighetszon (ca 90% av max). Sedan tog jag ett ganska lugnt varv innan jag avslutade det sista varvet med kortare tempoöpningar. Helst i backarna. Riktigt roligt! (Och riktigt jobbigt)

Slutspurt rakt in i kameran.

Mamma tyckte vi skulle bada efter träningen. Eller hur, säger jag. Termometern visar 15 grader och resten av familjen har redan premiärbadat. Inte jag. Duschen låter mycket skönare!

Grabben vill inte heller bada...

5 kommentarer:

Karin sa...

Härliga bilder från en härlig runda :)
Jag väntar också med badandet. 15 grader, det är kallt ju!

Anonym sa...

vi får nog vänta minst 10 grader till innan vi normala människor kan bada!

MarathonMia sa...

Som vanligt härliga bilder! Det känns nästan som man springer där bredvid dig på banan!

Alla förkylningsframkallande bad undanbedes före maraton. Ingen utmaning i världen skulle få i mig i vattnet. Tror jag.

Anonym sa...

Wiho! Jag badade igår!

gullfot sa...

Shit vad fint. Åååhhh sommarlöpning!!