01 juli 2008

Jag är så jävla nöjd

Det finns alltid någon som är lite snyggare, lite mer perfekt.

Att älska sig själv

Imorse övergav jag mitt favoritprogram Äntligen Morgon på Mix Megapol. Jag tycker sommarvikarierna Raz och Katrin Schulman är för tråkiga. De är inte som Adam, Anders och Gry. De gör inte min morgon roligare. Därför lyssnade jag istället på P3:s morgonsnack. De pratade om att vara tjock och att vara smal och de kom fram till att tjejer klär upp sig för att imponera på andra tjejer snarare än killar. En kille sms:ade in och sa att utseendefixeringen även gäller killar men att killarna inte drabbas av den i lika hög grad eftersom de helt enkelt inte tar åt sig. Och de jämför sig heller inte lika mycket med varandra.

Jag är en långt ifrån perfekt person. Men jag är så jävla nöjd med mig själv. Och jag skiter i om det låter kaxigt och egentligen helt vanvettigt eftersom jag varken kommer i ett par 38:or eller ens 40:or och dessutom har gropar på låren.

Men - who cares? Skulle jag vara lyckligare om jag var snygg i jeans som hade midjan i armhålan? Skulle jag vara lyckligare om jag hade de där perfekta benen som jag såg komma gåendes i ett par shorts på Storgatan i Halmstad i helgen. Skulle jag vara lyckligare om någon annan avundades hur jag såg ut? Och om jag faktiskt svarade ja på de tre nyss ställda frågorna - vad för människa skulle jag vara då?

Jag kan också sukta efter modellernas retuscherade utseende. Det gör jag ofta. Avundas långa ben, smala armar och fylliga läppar. Men aldrig att jag skulle inte skulle tycka om den jag var för att min utsida inte passar sig på framsidan av Vogue. Det finns mer till livet än så. Det finns mer än stuprörsjeans och höga klackar. Det finns mer än att vara snygg i trekantsbikini och kortkort i lycra. Det finns mer Det finns en insida.

Det finns en insida och den är du.

Det finns en insida och det är den jag älskar.

Vi bråkar ofta om ytliga saker, jag och min insida. Om hårfärg, som solbränna, om kläder som jag faktiskt inte passar i. Men vi försöker alltid nå framåt. Det är därför vi älskar varandra. Oavsett hur mycket det blåser, hur hårt det stormar, så vill vi alltid framåt. Framåt. Ett steg till. Vidare. Längre. Jag kommer alltid att bli lite bättre än jag var igår. På alla sätt. Det är därför jag är så jävla nöjd.

13 kommentarer:

Ulrika sa...

Precis så är det. :)

Gillade du Coltings bok förresten? Språkfascisten i mig har fått bra tålamodsövning men i övrigt gillade jag den. Stämmer med min filosofi. Kroppen är ju gjord för att användas varje dag. Inte superhårt jämt men betydligt mer än de flesta gör. Har aldrig fattat det där med att träna helt slut på sig och sedan inte kunna träna på en vecka. Dessutom funkar jag så att när jag väl är igång och tränar så blir jag småknäpp om jag inte får göra det ofta. Inte så att det är ett tvång men jag mår så mycket bättre av att röra på mig så det känns trist om man inte orkar göra det för att kroppen är översansträngd.

Trenden verkar ju gå mot att man skall träna hårt under kort tid för att vara effektiv, men det är precis tvärtemot min filosofi. Jag mår bäst av att röra mig en stund varje dag, men inte köra slut på kroppen. Jag vill koppla av när jag tränar - inte belasta kroppen med fysisk stress.

Så jag gillade budskapet i boken. Den gav ett nytt perspektiv (jämfört med träningstidningstips et.c.) som stämmer med hur jag tänker helt enkelt.

Dessutom tycker jag att du är helt grym! :)

MarathonMia sa...

Du är ett fantastiskt föredöme!

Anonym sa...

Visst är det som du skriver! :)

Och svar på din kommentar:
Precis! Min poäng var väl den att det kan vara svårt för en tidning att stå för en sak, men sedan ha reklam för något som motstrider det.

Erika sa...

Tack! för ett underbar inlägg. Tänk om fler kunde tänka som du.
Jag tycker ju att du är en alldeles strålande och vacker människa, du utstrålar verkligen glädje!

Alla dessa jädra skönhetsideal som vi pumpas fulla med varje dag gör naturligtvis att självkänslan rubbas en del men jag ska läsa ditt klockrena inlägg de dagar jag känner mig nere och ful :)

Unknown sa...

Jajamen!!! Kanonbra skrivet.

(jag skulle visserligen inte ha nåt emot långa ben men det är mest för att slippa använda pall när jag ska ha tag på saker på översta hyllorna hemma... ;)

Sofy sa...

Grym du är Puman!
Apropå utseende och ytlighetsfixering. Jag saknar ditt "min vikt" inlägg denna vecka! Inte för att det har med mig att göra, inte för att du behöver redovisa, men mest för jag brukar bli så glad att det går år tätt håll. DITT håll! Sen kunde jag inte bry mig mindre, för det är ju som du skriver, det viktiga är att man älskar sig själv! I den matchen spelar det mindre roll vad vågen säger. Det är inte där man vinner den fighten! Kram

Ebba sa...

Gud vad bra skrivet!! =) Du gjorde min dag!

Susanna sa...

Åh du är så klok och underbar, och jag sitter här och ryser när jag läser.

Anonym sa...

shit vad bra skrivet!
Önskar att jag vore lika stark som dig, jobbar med det var dag!
Tack för all inspiration som du utsrålar med din blogg!

Em Löfgren sa...

du är fantastisk tjejen! skönt att du kommit så långt med din självkänsla! samtiigt som jag avundas dig och hoppas att jag en dag ska komma lika långt!!

Miafia sa...

Du ska vara nöjd, vi ska alla vara nöjda med oss själva! Insidan är vacker och borde räknas betydligt mer, men dagens samhälle gör oss grumliga, osäkra och tvivlande...
Fin och stark är du som är "så jävla nöjd", det är bara att gratulera!

Felicitas sa...

Vilket UNDERBART inlägg, kärnan till det som verkligen är viktigt här i livet!!! :D

Anonym sa...

Ett nytt och hett tips är att det har startat en namninsamling för att få bort Katrin Schulman från radio och övrig media. Många anser att hon inte är lämplig för sådana arbete.

http://www.namnlista.se/142

/Han som startade den