01 september 2008

Min vikt!

Måndag och nystart.

Min vikt!

Vågen visar mer nu än i början av augusti. Typ 2 kilon. Förra veckan var en dålig vecka så jag tar just 2-kilosuppgången med en nypa salt. Däremot ska jag ta mig i kragen och ta tag i viktminskningen igen. Jag är omreggad på Viktklubb. Fördelen med Viktklubb är inte deras metod (enligt min mening har de ingen speciell metod). Grejen med Viktklubb är att jag på ett smidigt sätt får koll på exakt vad jag äter. Både vad gäller kaloriantal och sammansättning mellan kolhydrater/fett/protein. Sedan skiter jag fullkomligt i deras experter och vad de tycker och tänker. Jag har min egen metod och den funkar (när jag följer den det vill säga): 1700 kcal/dag oavsett träning varav 30% kolhydrater, 30% fett och 40% protein.

Planen är att jag ska väga som jag vägde när jag träffade Grabben, tills vi flyttar till Halmstad. Det betyder 6 kilo på 9 veckor. Det blir en spännande resa.

9 kommentarer:

Ebba sa...

Det här grejar du! =) Heja heja!!

Sofy sa...

Tror starkt på dig! Det kommer gå toppen! (fast jag är i hemlighet (eh, ja, ja..)lite fundersam till det låga kaloriantalet...speciellt med dina distanspass som borde sluka massa energi, men det lämnar jag till experterna att avgöra!)

Kram

MarathonMia sa...

Heja heja heja! Du grejar det! Men du får väl kompensera med mer om du toktränar som du gör?

Anonym sa...

Viktklubb kostar pengar. Det gör inte MinMat (http://www.minmat.net/) eller Cal Counter som ger dig exakt samma sak :)


I Cal Counter kan du se fördelningen mellan fett, protein och kolhydrater gramvis och procentuellt. Det finns inte tillgängligt att ladda ner för tillfället, men om du vill kan jag maila dig installationsfilen.

Anonym sa...

kör ditt race som du vet funkar! en del går nog ner eller upp i vikt när de ändrar i mat eller träning, gör det som du vet funkar för dig!

Puma sa...

Ebba:
I hope so.

Sofy:
Det är det som är grejen med PCOS. Viktminskningen är så jäkla svår så man måste ibland vara lite mer drastisk.

Mia:
Nä. Tanken är att jag inte ska göra det. Och jag toktränar bara ibland. Men jag ska faktiskt ha några ätardagar ibland. När jag toktränat lite extra fenomenalt.

Dessi:
Tack, men nu är det betalt och klart. Och jag vet att det finns siter som ger mig kcal/innehåll gratis men jag vill också ha en enkel design och de flesta livsmedel inlagda från start. Så jag är lite sådär tråkigt mainstream jag vet. Tack ändå.

Grabben:
Tack för shaken igår. Nog första gången du blandat en sådan. Jag var mycket imponerad!

Magda Gad sa...

Måste även jag säga att jag är tveksam till de 1700 kcalorierna. Mycket ny forskning tyder på att såna som äter lite har svårare att gå ner än de som äter mer (jo, det är sant).
Troligen handlar det om att förbränningen sänks när man äter mindre, samt att det är svårare att återhämta sig mellan passen på lågkalorikost.

För övrigt har även jag PCOS, och jag äter MYCKET.

Puma sa...

Magda gad:
Jag vet. :)
Men, faktum är att jag förde kostdagbok ett tag - åt 2100 kalorier och tränade bort ganska mycket, men gick inte ner i vikt. Började äta 1700, tränade och åt inte mer - och gick ner. Det låter ganska knasigt - men det funkar. Och om det funkar, ja då fortsätter jag.

Däremot kan jag tycka att det är fascinerande att så många PCOS-are är elitidrottare och onekligen finns där ju ett samband. Ingenting ont som int ehar något gott med sig. Tyvärr ser jag inte vilken sport jag skulle tillhöra eliten i. Kanske handboll om jag fortsatt med det. ;)

Magda Gad sa...

Nja, tycker inte det låter konstigt. Skär man ner på kalorierna så går man alltid ner. Till en viss gräns. Sedan stannar det av. Och man kan inte fortsätta kapa kalorierna hur länge som helst, man måste hitta en väg runt det och det brukar vara att trigga ämnesomsättningen istället för att sänka den.

Men om du fortsätter gå ned även på sikt tills du är nöjd så är det ju inga problem med din diet.

Jag har lätt för att bygga muskler och utnyttjar det för att öka förbränningen, har funkat kanon på min PCOS! Och många symtom försvinner ju dessutom med minskad fettvikt och träning. Win win situation :-)