28 november 2008

Soapopular - det nya läppglanset?

Hemma hos min familj har desinfektionsmedlet alltid legat i första hjälpenlådan. Nu ska det finnas med i handväskan.

Handdesinfektion

Jag flyttade till Toronto kort efter den stora sarsskräcken. Den kom från Asien och hamnade i Kanada Min kompis berättade skämtsamt men hypokondriskt hur folk var rädda för att ta i dörrar och ledstänger i trappor och på bussar. Jag gjorde som alla andra och hade alltid med mig en liten desinfektionsflaska i väskan. Det var lika naturligt som att ha med vilket läppglans som helst.

I Sverige känns det där inte alls naturligt. Men visst är jag nojjig för att ta i dörrhandtag till varuhus och hålla i ledstängerna på tunnelbanan. Äckligast av allt är nästan hantlarna i gymmet.

Nu invaderar handdesinfektionsmedlen Sverige och jag har fått uppdraget att testa produkten Soapopular. Det är ett alkoholfritt handskum utan parfym som dödar 99.5% av bakterierna inom 15 sekunder.



Jag ska erkänna att jag inte klarar att hålla på med handlotions och grejer. Händerna blir för hala, för kladdiga och det känns som om all smuts fastnar på dem. Det enda positiva är att händerna doftar gott.

Soapopular är precis tvärtom. Känns nästan som vatten på huden och torkar extremt snabbt - men doftar ingenting. Men jag undrar vad som händer med bakterierna som dör. Finns de kvar på huden eller trillar de av?

8 kommentarer:

Cizzi sa...

Jag har bara hunnit testa den en gång men än så länge verkar den bra. Känns dock lite konstigt att den inte stinker sprit som alla andra =)

Magda Gad sa...

hmmmmmm......... i min träningslokal skvätter det blod och ibland får man blod på händerna när man ligger och kör fys i ringen. bör jag införskaffa en sån där flaska månne???

gullfot sa...

Tvätta händerna funkar precis lika bra!

gullfot sa...

Alltså, nu lät det som ett präktigt husmorsråd men så gör vi alltså på labb när vi vill jobba sterilt men inte vill ha handskar av någon anledning.

Magda Gad sa...

fredrika: puh, tack, då kan jag fortsätta som vanligt då :-)

A-lee sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
A-lee sa...

måste flika in till Fredrika att det beror ju på vilket labb och med vad du jobbar med. Är det tex E.coli och Salmonella så har vi helsterilt, spritar av bänken, bränner av alla grejer i bunsenbrännare. Dessutom måste ju spriten vara på en stund för att alla bakterier skall hinna dö.
http://aleesmagiskatillvaro.blogspot.com/

Anonym sa...

Multiresistenta bakterier, någon? Nähä? Ingen?