10 april 2007

Att läsa sig till den rätta formen

Inspirationsböcker låter lockande. I nästan lika stor utsträckning som inspirationstidningar.

Att läsa sig till formen

Ibland händer det att jag köper böcker om träning, motivation, kost och mentala bitar så som motivation och välbefinnande. Men de förblir olästa. Framsidan lockar liksom mer än innehållet. Jag letar fortfarande efter en bra inspirationsbok som verkligen håller vad den lovar.

Fast nu ljuger jag lite. För jag har faktiskt hittat en bok som är väldigt bra och inspirerande. Men den är en väldigt otraditionell bok. Den är mer som ett magasin i bokformat. Layouten är spännande med tipsrutor och mycket färg och bilder. Bara det inspirerar mycket mer än långa svartvita rader med ord. Boken heter "Spring för Livet" och är skriven av springaren Sam Murphy.





En bok som också verkar intressant är "Bränn Fett" av Mark Hyman. Men eftersom jag bara sett den på bild och på nätet är den en riktig chansning (om ni läst den får ni gärna bjuda på en recension). Boken handlar om hur man kan minska i vikt utan att banta på traditionellt vis i allmänhet och näringsgenetik i synnerhet. Eller till exempel varför kolhydrater ibland är bra, varför man kan gå upp i vikt av mer motion och mindre mat och hur man kan öka sin ämnesomsättning även när man sover.




4 kommentarer:

Sporty Spice sa...

Jag har just skaffat "Bränn fett" och bara hunnit snabb-bläddra men det verkar riktigt bra.

Anonym sa...

Hej!
Läser din blogg dagligen, tycker den är apbra :).
Men ja vet att du tränar på SATS och tänkte höra vilket du tycker är det bästa centret? Är fridhemsplan fräscht och bra?
Keep up the good work =).

Puma sa...

Hej Sofia, kul att du gillar bloggen! Fridhemsplan är faktiskt ett av de få Stockholmscenter jag inte varit på - trots att det ligger närmare mig än Odenplan och Tule och en massa andra. Jag ska testa inom kort - lovar! Mitt favoritcenter är faktiskt Zenit på Mäster Samuelsgatan. Nytt, rent och schysst!! För styrketräning så är PT-hörnan bra. Det brukar inte vara så mycket folk där (nere på bottenplan brukar det vara ganska hög testosteronhalt) och det finns kinsesismaskiner och fria vikter och så. Cyklarna i spinningsalen är supersköna och dessutom så kör de ganska mycket pulsspinning på Zenith vilket är superkul! Hmm vad mer... jo, schysst rum enbart för yoga och stoooor lokal för annan träning. Och så har de schyssta omklädningsrum!!

Odenplan är det center jag gillar minst faktiskt. Men det är också det center som har flest klasser. Men det känns lite skräpigt.

När jag lunchtränar så sker det oftast på Hötorget och geografiskt så ligger det kanon - mitt i tunnelbanan praktiskt taget. Tycker att det är ett ok center men nothing more nothing less liksom.

Söder är heller ingen favorit. Känns också lite halvsmutsigt och så har jag aldrig fattat upplägget på deras lokaler och i vilket rum de har vilka maskiner. Dessutom är det en väldigt tråkig cykelsal.

Men, det var ju BRA anläggningar du ville ha, eller hur? :-) Stadion är säkert fint (måste testa den också) och Sickla är schysst och avslappnat. Just det, Regeringsgatan är ganska schysst också! Träna lugnt!

Anonym sa...

Okej, tackar tackar för din utförliga redovsning! :D

Har bara varit på vällingby och odenplan faktiskt, och jag gillade odenplan. Men då lär ja ju gilla de andra jättemkt! :D

Tack igen. Och "träna LUGNT", vad är det? Finns inte i min ordvokabulär! ;)