11 maj 2007

Ett glas rött, tack!

Jag har druckit vin hela kvällen. Och nu längtar jag efter att styrketräna. Vem var det som sa att det inte var bra att dricka vin, va?

Rö´tjut

Det har dividerats fram och tillbaka huruvida det är nyttigt med lite rödtjut nu och då. Forskare är eniga om att rött vin innehåller antioxidanter som är bra för hälsan, och Fitness School håller med. Men, samma Fitness School säger att det inte är någon ursäkt för att dricka vin varenda dag. Och det kan nog de flesta förstå. Jag dricker vin typ en gång i evigheten. Som ikväll till exempel då jag hade en vinprovarkväll med vännerna (det är jobbigt att diska tjugotalet vinglas för hand, hur många kalorier bränner man då?). Så jag känner mig enbart hälsosam. Och inte alls onyttig.


Men - däremot känner jag en stark längtan till hantlarna på gymet. Jag har börjat uppskatta arm- och axelträningen mer och mer, och benmusklerna har nu fått tuff konkurrens som min favoritdel av kroppen att styrketräna. Anledningen är nog att jag ser hur armarna förändras mer än jag ser hur benen förändras. Kan det ha att göra med att arm- och axelmuskelgrupperna är mindre? Det får något proffs svara på om de känner sig manade, jag ska bara sitta här med mitt sista vinglas och längta till gymmet!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Sag pa tv har i england nan typ av forskare som sa att man faktiskt SKA forsoka fa i sig lite rodvin varje dag. Dock betonade han att man ska tanka pa mangden...
/A.

Sporty Spice sa...

Rödvin är nyttigt tack vare antioxidanter som skyddar mot fria radikaler. Men en matsked är lagom om man vill dricka det dagligdags ur just antioxidantsyfte. För alkohol innehåller en hel del energi. Och finfina antioxidater får du ännu bättre via frukt, bär, grönsaker och grönt te. Men några glas rött då och då gör bara bra gott.

Angående dina synliga muskler på armar och axlar. Kan det vara så att du gått ner lite i vikt i samma veva? Man tappar ju oftast uppifrån och ner och därav syns musklerna på överkroppen mer. Sen har du kanske tränat mycket och fokucerad på överkroppen? Grattis i sånna fall. Men glöm inte benen, det är stora musklegrupper som kräver mycket energi och alltså ökar förbränningen.

Anonym sa...

Vin, hmm tycker inte det är nå gott. :) De verkar trevligt att dricka men jag har aldrig smakat nå gott vin. Dock har vi typ 10 flaskor vin hemma som vi aldrig provat. Haha, ja!

Anonym sa...

Jag älskar rödvin, oavsett om det är nyttigt eller inte. Men en gång i veckan får vara nog. På gymmet föredrar jag också att träna armar och överkropp i sig. Benen får ju sitt genom Pump, spinning, löpning och aerobics. Men jag borde nog lägga till lite ben, för att se dem förandras. Jaja. En annan gång.

Ha en bra helg. KRam

Puma sa...

Anonym:
Då fortsätter jag att ha gott samvete för igår.

Sporty:
Oj då, en matsked per dag är ju inte så mycket. Men adderar man alla matskedar från de dagar jag inte dricker (vilket är de festa) så har jag några flaskor till godo! :-)

Dessvärre har jag inte tappat mer än de 2 kilon som jag var så glad över förut. Men på sistone har jag tränat överkroppen mer än benen just för att de har varit min svaga punkt. Det känns som att benen får sitt mer än armarna, iom spinning, jogging och allt annat som man gör med benen. Men benen är ju nödvändiga för skidåkningen, så de tillhör favoritmuskelgrupperna bara därför.

Miranda:
Jag gillade heller inte rödvin. Förut. Och jag är ingen stordrickare. Men, genom att testa många viner/druvor, så har jag upptäckt att medan vissa viner är blaskiga, sträva och totalt "ogoda" så finns det andra som är lena, mjuka och underbara.

Ella:
Skål! :-) Ha en bra helg du med och simma lugnt!!

Anonym sa...

Tacka vet jag Pepsi Max... *L*

Ska oxå bara vara under helgen... sååå skönt! Ta dan som den kommer...

Lite rolig felstavning: flesta blev FESTA... *S*

*skål*

Sporty Spice sa...

Stirra dig inte blind på vågen. Du tränar ju mycket styrka nu och det betyder mer musklemassa och muskler väger mer än fett (eller snarare är mer kompakt för ett kilo muskler väger ju lika mycket som ett kilo fett). Ta fram måtbandet för att verkligen se resultaten.