12 maj 2007

Lör 12 maj: Relalalaxa

Medan grabben är nere i Götet för att springa Varvet planerar jag för en totallugn helg. Inget springa runt bland människor i stan och köa till provrum eller trängas bland caféer. Inget åka fram och tillbaka och hinna med ditten och datten. Istället bara vara.


Yoga

Min helg började ju igår. Med antioxidanter (läs vin) i lugna vänner lag. Och lagomt tidigt imorse var det dags för 90 minuter skön svettig yoga. Jag är fortfarande betagen i bikram yoga som yogaform.


Hitills är du Calme på Birkagatan den enda studion i Sverige, men till höst öppnar även en studio på söder i Stockholm. Jag kikade in, inte bara på www.bikramyoga.se utan www.bikramyoga.com, och här finns alla studios i världen listade. Inte nog med det, här finns också alla träningsscheman. Emilia har fel när hon sjunger "it´s a big big world". Såhär på nätet är världen fjuttig.

Jag har bara varit på Bikram yoga runt fyra gånger, men jag har känner redan hur jag gör framsteg. I vissa poser kan jag sträcka lite mer, lite djupare, och i andra börjar jag hitta hur det ska kännas. Det i sig är väldigt sporrande!

Ekologisk mat

Idag ska jag inte göra någonting alls. Bara vara. Det är en underbar känsla som jag ler åt hela dagen. Jo, en sak ska jag göra förresten. Det är att kolla Eurovision ikväll. Tillsammans med ekologisk lövbiff och sötpotatis.


Jag är ingen trädkramare med hampakläder, piercade hudflikar och dreadlocks. Men jag köper gärna ekologisk mat ändå. För miljöns skull, javisst. Men framförallt för hälsans skull.

Enligt Mark Hyman (och boken Bränn Fett) är det värt att betala lite extra för ekologiska varor. Ekologisk mat innehåller inte de höga halter av bekämpningsmedeler, hormoner och antibiotika som man hittar i koventionellt odlad mat. Enligt forskning innehåller ekologisk mat mer näring än konventionellt odlad mat. Därför ser jag till att försöka köpa framförallt mjölkprodukter som är ekologiska. Och till ikväll slog jag faktiskt på stort och köpte ekologisk lövbiff.

Även om Mark Hyman uppmanar att köpa ekologisk mat, så finns det vissa livsmedel som är hälsosamma även om de inte är ekologiska:
Ananas, Avokado, Bananer, Blomkål, Broccoli, Gröna ärter, Kiwi, Lök, Mango, Papaya, Sparris.

Apropå antioxidanter

Antioxidanthalten i livsmedel brukar kallas ORAC-värdet. Detta är en process som fortfarande utvecklas, men enligt Mark Hyman ser antioxidanttopplistan ut såhär:

1. Små röda bönor (torkade)
2. Vilda blåbär
3. Röda kidneybönor
4. Pintobönor
5. Odlade blåbär
6. Tranbär
7. Kronärtskocka (kokt)
8. Björnbär
9. Katrinplommon
10. Hallon
11. Jordgubbar
12. Äpplen (Red Delicious)
13. Äpplen (Granny Smith)
14. Pekannötter
15. Bigarråer
16. Mörklila plommon
17. Potatis (Russet, kokt)
18. Svarta bönor
19. Plommon
20. Äpplen (Gala)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Exakt en sån här helg har jag också. Min sambo är hemma och målar huset hos sin mamma i helgen och jag hade helt enkelt ingen lust att följa med. Jag behöver lugna helger hemma emellanåt när jag bara får vara. Jag har tagit det superlugnt, varit och tränat och slappar nu framför TV:n. Det blir ESC för mig också med ett glas rött och en matig sallad med mozzarella och rostbiff (Nlife.se rular!;)) Ha en skön kväll och grattis till den kommande middagsbjudningen!

Hur går dina maratonförberedelser förresten? Tänker du springa?

Puma sa...

Nannis:
Ja det är skönt med lite ingenting ibland! :-) (Lite tokigt att träning räknas som ingenting, för det är ju skitmycket liksom. Fast... det är ju kvalitetstid med sig själv)
Startbeviset till maran ligger här på bordet men jag har inte öppnat kuvertet. Planerar inte att göra det heller. Men - jag vill helt klart springa. Nästa år! :-)