12 maj 2007

Snygga spiror

Eftersom det går skit för the Ark i omröstningen i Helsingfors så passar jag på att scanna av Viktklubb för bra träningstips.


Snygga spiror

Jag gillar inte att styrketräna med lätta vikter och många repetitioner. Det är enformigt och tråkigt. Men Viktklubbs Petra Thorén hävdar att det är just med lättviktsträning som man får "slanka lår". I alla fall om man styrketränar. Konditionsträning, till exempel jogging, är också bra, men man ska undvika explosionssporter typ spinning(!) och tennis. Suck.


Om skidåkning står det inget. Inte heller om musklerna i rumpan (jag vill inte ha en slank och platt rumpa - jag vill ha en rund, putig "uppåtrumpa"). Och eftersom jag vill ha starka ben tänker jag fortsätta med mina tunga vikter och min spinning. Så det så.


3 kommentarer:

Pernilla "Nilla" Svensson sa...

Jag håller med dig tjejen! Tunga vikter och spinning gör susen för benen och ingenting jag heller tänker sluta med (fast idag tvivlar jag eftersom jag har träningsverk from hell i benen)!

Anonym sa...

Japp. Tror jag med. Min erfarenhet av viktklubb säger mig att de ofta skriver för helt omotiverade och otränade personer. Så, det är nog bara att köra på.

Anonym sa...

Enligt en undersökning jag läst så ger styrketräning samma effekt på muskeln, oavsett om man har tunga eller lätta vikter. Det är bara det att träningseffekten blir mindre om man inte tar i = muskeltillväxten blir mindre.