06 oktober 2007

Crossmax och powder eights

Efter att ha sett lite snö på marken idag är skidåkning det enda jag tänker på. Därför har kvällen ägnats åt skidåkningsklipp från you tube.

Crossmax

Det finns så mycket mer tävlingsskidåkning än de grenar man vanligtvis kan se på TV. Crossmax till exempel. En tävling där man fyra och fyra åker ner för en bana med svängar hopp och andra hinder. Försten ner vinner (i stort sett). En spännande tävlingsform med mycket action och dramatik (att åkare krashar in i varandra är inte ovanligt). Sverige har några duktiga crossmaxåkare, bl.a. på tjejsidan, som var med i Turin-OS förra året.



Powder Eight

Man kan också tävla i "åttor". Ni minns väl scenen i Snowroller där fotografen och skidåkarna klättrat i evigheter för att plåta en bra bild, och så kommer Stig Helmer-gänget och förstör spåren av åttorna.


Jag har provat att göra åttor (görs tillsammans med en eller flera åkare) och det är skitsvårt att tima åkningen så att det blir perfekt. Men gör man det bra ser det jäkligt snyggt ut både under och efter åket.

Puckelpist

En riktigt cool gren att kolla på är puckelpist. Puckelpist är skitsvårt. Men när man väl fått in tekniken flyter det. Då är det hur kul som helst.

I puckelpist bedöms teknik, hopp och vem som kommer ned snabbast (man tävlar i heat, två och två). Sverige är ok i grenen.



Störtlopp

Störtlopp är skidåkningens formel 1. Ofta går det i över 100km/h och går det fel så går det ibland illa.



Som tur är åker inte fritidsåkare störtlopp. Men illa kan det gå ändå. Med eller utan skidor. En vän till mig var till exempel i Åre och bröt armen. När hon trillade ned från våningssängen...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Puckelpist ser så jäkla coolt ut! Överkroppen är helt still och så är det bara benen som hänger med :D

Hoppas på några skidturer i vinter :)

Anonym sa...

Förresten.. Satt här och "aj":ade för mig själv när jag tittade på det sista klippet. AJ! :(

christel sa...

Åhh ni vart jag också supersugen på skidor!! Brant lössnöåkning är min favvo, hoppas det blir mycket sånti vinter!

Puma sa...

Dessi:
Haha ja båda klippen är grymma - men på olika sätt.

Christel:
Ja, det hoppas jag också på!! :-)

j sa...

åh, jag håller på att längta ihjäl mej efter att få ge mig ut i skidbacken. tänk, en kall och gnistrande vintermorgon med nypistade backar. med kinder röda av kyla och ljudet av nyvässade stålkanter mot hård snö. uuuuunderbart! :)