16 december 2007

Sön 16 dec: Skidåkning och kalorier. Och en jogg.

Det har varit en dag med mycket aktivitet.

Skidåkning och kalorier

Jag tog med mig pulsklockan ut i backen idag. Jag ville veta hur jobbigt det egentligen är att åka utför.

Det blev bara en kort session på 30 minuter. Men jag hann med en vurpa under den tiden. Stig Strand skulle sagt att det var en klassisk innerskida om han kommenterat mig på TV. Men nu var det bara grabben som kommenterade. Och jag som konstaterade. Det kommer bli ett snyggt blåmärke på höften om en par dagar.

En halvtimme utförsåkande inklusive liftvila "kostade" mig 200 kalorier. Då ingick vurpa och promenad från bilen till backen. Maxpulsnoteringen låg på 81%. Medel på 59%.

Jogging

Jag förvånade mig själv med en jogg strax efter lunch. Jag satt inne och grämde mig ett bra tag. Kikade ut genom fönstret. Och våndades. Öppnade dörren. Och fick ångest. Det såg ju så kallt ut. Och tanken på en joggingtur lockade inte alls.

Fönsterjoggångest.

Vinterjoggvånda.

Men så tänkte jag på bloggen. På er. Tänkte på mina överskottskilon. På maran. Och jag konstaterade att om jag inte tar mig i kragen, om jag inte går ut och joggar - ja då blir jag inte av med några kilon. Då tar jag mig heller inte runt på maran. Då vet jag inte riktigt vad jag ska skriva på bloggen. För det är jobbigt att utveckla ursäkter som i alla fall inte håller. Blogg och extrakilon är bästa motivationsmoroten helt enkelt!

Skön viljetrots - med reflexväst!

Det blev en skön tur till Duved. Inte de åtta kilometrar som Szalkai förespråkade för dagen. Men jag känner mig nöjd ändå. Så nu kan sitta still på min stolsdyna de 70 milen ner till Stockholm med gott samvete.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Strongt att du joggade :), bara man kommer ut är det riktigt härligt i vinterväder.

Gjorde också en snygg vurpa förra helgen, fast då joggade jag.. i snön. Och shit vilket blåmärke jag fick på höften. Som en stooor blå utbuktning ;).. inte skönt.

Anonym sa...

Gissa om jag är avundsjuk! Men på Torsdag bär det av för två veckor i Jämtland och snön för mig med.. Låter som en udnerbar helg! Gillar att du har reflexväst, senast idag såg jag en som höll på att bli överkörd då denne inte syntes.. livsfarligt! Ha en bra 3e advent!

lina sa...

Bra gjort!

Mjölksyra sa...

Härligt jobbat!!!

/Bille

Anonym sa...

Good stuff. Så duktig var inte jag i helgen, var mest bakis efter min 25årsfest =)!

Unknown sa...

Bra gjort! Själv hade jag "vilohelg" :)