29 januari 2008

Proteinshake

Att göra en shake är mer än att bara blanda pulver och vatten (eller mjölk).

Godaste proteinshaken?

För ett halvår sedan var jag ambitiös med mina proteinshakar. Blandade i allt möjligt så att det blev en hel måltid som passade perfekt till frukost. Numera är jag lat. Vispar lite förstrött ihop pulver och vätska. Det smakar oftast inte jätteilla (tacka Dubbel Pro banana/peanut för det) men inte heller kalasbra.

På andra sidan Atlanten är man galna i jordnötssmör på ett sätt som inte finns här. I mina öron har jordnötssmör alltid låtit hur onyttigt som helst. Men är det verkligen så? En gång, som ett experiment, mixade jag naturella jordnötter tills det faktiskt blev smör och det smakade faktiskt gott. Inte ett enda E-nummer fanns med!

Jag hittade ett lite annorlunda recept på proteinshake i en av de amerikanska träningstidningar som förgyllde min hemresa på flyget. Naturligtvis ingår jordnötssmör. Kanske man ska testa?


Även eminenta Sporty Spice tipsar om shake, på "mjölk, proteinpulver, valfri frukt och fiberhavregryn". Låter intressant med havregryn så det måste också testas! Jag har ju hört (och skrivit om) att mixade havregryn i mjölk ska vara bra efter träning också...

By the way, nu är eltandborsten införskaffad från Elprylar.se (hur många nätshoppar finns det egentligen?) och frillan fixad. Bildbevis på mitt nyklippta och nyfärgade hår kommer när jag känner mig snygg...

13 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att du är tillbaka, Canada-resan såg fantastisk ut. Vet du hur lång Whistler-säsongen är? Jag ska till nordvästra USA i mitten av april och blir ju lite sugen på att ta en sväng dit om det finns nån snö kvar i backarna. Nyss hemkommen från en helg i Trysil är jag galet sugen på mer skidåkning.

Pernilla "Nilla" Svensson sa...

Hallå där... när ses vi då? *skrattar* vill ju se hur det blev jue *nyyyyfiken*

Anna (Orka mera) sa...

Jag har precis inhandlat en burk som enbart innehåller jordnötter och då är det ju inte onyttigt. De här man tänker på när man tänker onyttigt är ju fulla med socker och konstiga medel.

Jag brukar göra min egen drink med mjölk, jordnötssmör, kakao och banana. Antar att du kan blanda i proteinpulver med chokladsmak i stället för kakaon...

Anonym sa...

Jag kör på Kolozzeum whey-protein. Det funkar bra och smaka godkänt. Jag är slapp på morgonen eftersom jag åker tidigt till jobb så brukar bara blanda en proteindryck då.

Angående nätshoppar så är det nästan det enda jag gör. Händer att jag går i vanliga affärer men då brukar jag mest titta och sen shoppar jag det på nätet. Jag har väldigt svårt för stå att köer, mitt tålamod tryter direkt så då är nätet kanon =)

Anonym sa...

Jag brukar blanda lättyoghurt, hallon och whey 80 med hallonsmak. Mums!

Anonym sa...

Åh, vad kul det ska bli att se din nya frisyr! :-)

Vilka härliga bilder det var från Kanada!

Anonym sa...

Jag har testad cashewsmör, mixade nötter med vatten. Funkar kalas!

Terese sa...

Jag förstår inte det där med eltandborstar. Jag har testat och gillar det inte alls. Men älsklingen skulle aldrig släppa ifrån sig sin eltandborste. Själv vägrar jag att skaffa en. Men det ska ju vara bra för tänderna i alla fall.

Jag kanske skulle börja med proteinpulver. Är urdålig på det. De gångerna jag har köpt hem det har det varit Glenn som fått äta upp det. Men banana/peanut - finns den på Budo och Fitness? Och hur ser näringsinnehållet ut på den?

Sofy sa...

OHHH wow, du slog till direkt med klippningen. Grymt jobbat!

Jag provade som sagt optimum nutrition 100%casein igår kväll i vaniljsmak och tycker det var en bra smak, dock lite syntetisk, men man kan ju ta bort den smaken med lite frusen frukt.

Puma sa...

MS:
Whistler är bra i april också. Har för mig att delar av berget stänger 17 april eller något ditåt. I slutet av säsongen, april alltså, är det Tellus Festival - en jättefest som är riktigt kul. Dessutom är Whistler extra glassigt i april eftersom det är soligt och alla sitter utomhus på serveringar (uhm, after ski) och dricker öl. Snön är ganska "sockrig" längst ner men bra uppe på toppen. Så jag tycker du ska kolla upp Whistler! :-)

Nilla:
Jag har ju min stora projektledargrej på fredag och bor borta imorgon kväll, så det får typ bli måndag. Skitlångt dit - jag vet - men... thats life. Vad tror du? (Jag har åkt ut bokningssystemet igen och kan boka först den 7:e, men jag kan ju gå till gymmet tidigt på morgonen och boka upp mig!)

Anna:
Vad är det för märke? Att köpa färdgt är ju onekligen lättare än att mixa själv. :-)

Dunceor:
Att det smakar godkänt duger ju inte... :-)

Maria:
Intressant blandning med yoghurt. Will try!

Elin:
Jag vet inte om jag är nöjd eller inte... haha.

Anna:
Smör, nötter och vatten - men inget pulver? Eller hur då?

Terese:
Ja den finns nere på Budo Fitness. Double chocolatesmaken låter god men är det inte - så köp inte den! :-) Sporty har tidigare sagt att sammansättningen är bra så då känner jag mig trygg. Haha. :-) (Innehåller både långsamma och snabba proteiner)

Sofy:
Ja det har varit en fix idé i mitt huvud ett tag och ska det göras ska det göras direkt. Haha. Casein är ju bra, snabbt protein. Men... är den godare än double pron?

Sofy sa...

He, he,,, jo tjena. Men på ett sätt blir det kanske lite bra, vi hinner vänja oss med kökets utformning och veta mer om VAR vi vill ha diskmaskinen sen när den ska sätta sin mot att nu istället chansa. Förresten, om du vill träffa vårt bygges bästa mäklare så vet du vem som kan förmedla kontakten! Kanske värt att tänka till om att ha två lägenheter när ni bara bor i en? Obs, jag puschar inte... det är bara en tanke gums!

Anonym sa...

Hej igen,

Maila mig på slotstrom@lacie.com så berättar jag vilka uppgifter jag behöver :)

Kram,
Susanne

Karin sa...

Hallå! Så du gick och klippte dig igår? Kul! Jag vill se!
Jag har också kollat in Mrs Tom Cruise's frilla, men ja tror inte ja vågar klippa så kort, tycker aldrig ja passar i kort hår, men snyggt kan det vara på andra!
Såg va du skrev till Nilla, så du e busy fram till måndag? Hoppas på o ses då, jag är också bannad från SATS bokningen fram till den 8e.
Ha de bra! Krya på dig!