30 januari 2008

Att inte träna

Igår kväll kände jag det för första gången.

Sviter av icke-träning

Jag har inte "tränat" på en och en halv vecka. Men jag har ju rört på mig. Fått mjölksyresmak i benen big time. Igår var första dagen då jag inte åkte skidor eller satt trött på ett flyg i femtioelva timmar. Det var också första riktiga vardagen. Det kändes rejält i kroppen.

Jag har varit förvånad över hur lite jag har hunnit tänka på, och längta till, min träning den senaste veckan. På spinningen. På löpningen. På allt annat i träningsväg jag vill hinna med. Men som Maria sa, jag har ju faktiskt inte "inte tränat" den senaste dagarna.

Igår kände jag av sviterna av gårdagens icke-träning. Då kom rastlösheten över mig. Den där rastlösheten som alltid infinner sig när jag inte rört på mig under dagen så som kroppen vill. Energiöverskottet låg under huden och lurade. Letade sig in mellan muskelfibrerna. In i cellerna. Och levde rövare.

Jag tänkte att imorgon (läs: idag) - då ska jag ta mig ut en liten sväng. Låta kroppen andas lite. Låta hjärtat jobba. Men så vaknade jag och grabben imorse, helt av oss själva klockan 05.15, och en kopp te var det enda jag kunde tänka på. Halsen kändes raspig och trots te och honung under förmiddagen har det inte gett med sig. Så det blir ingen pulshöjning för mig idag. Istället får jag tänka, drömma och planera - inför träningsdundrandet nästa vecka. Och blogga om mat! För igår dök senaste Laga Lätt ner i brevlådan.

9 kommentarer:

Nannis sa...

Välkomna hem! Förresten, när går flyttlasset mot Halmstad? Det hade löst sig med jobb väl?

Anonym sa...

Kry på dig! Hoppas du blir bättre snart! :P

Löpning & Livet sa...

Inte kul med halsont! Hoppas det går över snart!

Em Löfgren sa...

Men Puma! nu hajar jag ingenting!? hur kan alla dina timmars skidåkning inte räknas som träning?!?!? låter knasigt! jag tycker det låter som du tränat 14 dar i rad !=)

Anonym sa...

Halsont..har jag med! Så det känns som taggtråd som på tv-reklamen. Å feber och rinnande näsa! Hoppas ditt går över!

Ebba sa...

Hoppas att du blir frisk snabbt!! =) Men du kan ju i alla fall njuta av nya Laga Lätt.. Vill också ha!

Anonym sa...

Visst är det kul när tidningen dimper ner:)

Sköldpaddan sa...

Hej!
Jag har precis startat en blogg och tänkte bara fråga om det är ok att jag länkar till dig i min lista på bra bloggar? :)
Har följt dig ett par månader och tycker du är väldigt inspirerande!

löpningseufori sa...

åh det är så härligt med nya tidningar som kommer hem i brevlådan! :)