20 mars 2008

Tor 20 mar: Semi-träning

Jag längtar efter träning, och att skriva riktiga blogginlägg.

Skidåkning

Utförsåkning är lite som medelintensiv intervallträning. När jag åker blir jag trött. Inte maxtrött men lite sådär färdig att vilan i liften känns skön. Och visst bränner det kalorier, det märkte jag inte minst i julas när jag åkte med pulsklocka. Men, jag ser visst ändå inte utförsåkning som riktig träning. Igår åkte jag med en brännande känsla i halsen till exempel. Jag skulle inte få för mig att träna någonting annat med halsont. Men utförsåkning är heller ingen icke-träning. Jag kan bli hur trött som helst efter en minuts åkning där jag "gett allt" och pulsen ligger nog på drygt 80% då. Tills jag fått för mig något annat stoppar jag utförsåkning i kategorin "semi-träning". Här hamnar även powerwalks och promenader.

Vi: jag, grabben, Jon Olson med grå-vit Lamborghini med tjusig tillhörande takbox, och alla andra som befinner sig i Åre, har njutit av två dagar med nästan-blå himmel och helt okej liftköer. Jag bävar lite inför morgondagens påskrusning. Skidåkning är så mycket bättre när man inte behöver vässa armbågarna i liftkön hela tiden. Och Åres kösystem är tyvärr superkasst.

Åredagar = mysiga varm choklad- och fikadagar. Men det där med fika är inte lika kul längre. Cola light är vad som bjuds mig. Allt annat är ju bara kolhydrater. Igår åt jag kalops utan potatis till lunch (jag är inte alls en husmanskostmänniska...) och idag blev det en svindyr sallad som inte visade sig innehålla en enda gnutta protein. Men jag försöker i alla fall. Vi får se vilka val morgondagen bjuder på.

Visst skrev jag att det var soligt?



Såhär bra blir bilden med självutlösare...


Hummelbranten, det där området på kullen med lite buskar precis till vänster om liften, bjuder på skön och lättåtkomlig utanförpistenåkning. Att kalla det offpist är väl lite over the top...


Den här bilden är tagen bakom Ullådalsstugan. Istället för att ta skidbussen kan man staka sig hemmåt (mot Tegefjäll) över myrarna. Det är väl en 3-4km och tar runt 20min.

Helt klart värt besväret!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med, har svårt att räkna utförsåkning som träning... Men det är ju det. Framför att för benen =)!

Ulrika sa...

Hej!

Jag har lagt om kosten för ett tag sedan p.g.a. mina magproblem och det har funkat bra. Jag följer ngt som heter specific carbohydrate diet och som påminner lite om stenålderskost.

Ifall du har svårt att bli sugen på råa grönsaker under vinterhalvåret så testa att göra kryddiga grönsaksgrytor. Om man gillar banan i mat så funkar det jättebra att reda med mosad banan t.ex.

Jag brukar kolla in en ganska trevlig sida om SCD-mat som heter

http://nomorecrohns.com

Den är inriktad på inflammatorisk tarmsjukdom men det spelar ju ingen roll. Recepten är ju roliga för det.

Kämpa på! :)

Susanna sa...

Jasså det är där uppe du håller hus, jag undrade vart alla dina underbara blogginlägg tagit vägen.

Lycka till med kosten och glad påsk :)

Puma sa...

anna:
ja. beror lite på hur man åker också antar jag. anjas åkning är ju definitivt träning till exempel...

ulrika:
intressant - ska absolut kika på länken!

susanna:
jag hoppas jag kan kombinera skidåkning och underbara inlägg? glad påsk på dig med!!

Anonym sa...

HÄRLIGA VÅRRBILDER! Bjuder också på lite härliga snöupplevelser i min blogg. Så otroligt härligt att åka skidor igen. Jag fullkomligt älskar det och när jag stakade mig fram över myrar och upp mot Dundret insåg jag hur mycket jag saknar det. En dag kommer jag flytta tillbaka till snön. Det är jag säker på. Gör nog comeback på slalomskidorna till helgen när pappa är ledig. Följt allt i bloggen ;)!

Karin sa...

Vad mysigt och skönt det såg ut! Njut av ert påsklov där uppe! Kram

MarathonMia sa...

Vilka härliga bilder! Du får säkert massor av energi av att få sol på nästippen!

Anonym sa...

Du skriver absolut landets bästa träningsblogg. Det är riktigt kul att läsa om dina träningsäventyr :)

Puma sa...

River:
detsamma, förstår att du är i ditt esse just nu!!

Nike:
Jag laddar batterierna inför våra äventyr!

Marathonmia:
Ja, det är något med luften här uppe. Man blir jättepigg (och samtidigt jättetrött...)

Anonym:
Åh, tack. Och jag har landets bästa bloggläsare!!! :-D