21 augusti 2006

21 augusti: Pulsspinning

Pulsspinning är så kul så jag kan inte hålla mig från cykelsadeln...

Pyramiden

Körde ett till pass idag. Ja ni som läser denna blog vet vilket pass det blev. Pulsspinning. Som vanligt! (Men det är ju så sjukt roligt)

Instruktören har lagt upp passet på ett nytt sätt. Enligt pyramidmodellen. 55 min effektiv konditionsträning med enbart en vilopaus på två minuter. Klassen börjar med dryga 10 minuters uppvärmning och sedan körs det på stenhårt i 22 minuter. Var femte minut ökar vi pulsen med 5% tills vi når maxpuls under några minuter. Efter denna stegring kommer det jobbiga - att inte släppa på pulsen utan att långsamt sänka den. Det är jobbigt att ligga på 85% i fem minuter när man just varit uppe på en tuff syretopp och kört järnet för att komma upp i 90% eller något mer. Sedan - den välbehövda vilan och därefter ytterligare 10 någonting minuter med tuff träning.

Det är en sjukt svettig klass! Rekommenderas! Jag mådde bättre än igår och pulsen reagerade som den brukar även när jag tränade. Det betydde att jag kom upp i röd zon (närmare bestämt 92%). Duktigt jobbat, eller hur!

1 kommentar:

Anonym sa...

Mycket duktigt! Pyramider är roliga, riktigt tuffa.. även om vi inte kör pulsspinning på det gym där jag jobbar.

Ang. min benträning - adductor (inte aBductor) är en maskin där man tränar insida lår... det är som att sitta på en stol och samtidigt få benen isärpressade av tunga vadderade kuddar! Haha, det lät konstigt, men.. ja, så är det (: