22 augusti 2006

22 augusti: Kinesis och intervallträning

Idag blev det annan träning än spinning. Det sägs ju att man ska variera sig!

Kinesis

Träningspasset började med kinesis/pt-cirkel. Vi jobbade på olika stationer (med "kinesismaskinerna" och vanliga övningar med kroppen eller vikter som redskap) i 45 sekunder och sedan bytte vi station utan vila mellan dem. Totalt var där 8 stationer och när vi gjort ett set fick vi vila i någon minut. Totalt gjorde vi 4 set.

Rätt kul pass faktiskt. Jag blev varm och svettig men kände inte direkt någonting i musklerna. Kinesis är uthållighetsträning och alltså inte optimalt om man, som jag, vill bygga muskelmassa. Men nog är det ett bra komplement till min vanliga styrketräning!

Intervall

Efter kinesispasset kom min löptränare till gymet och vi körde lite intervaller på löpbandet. Han pratade - jag sprang. Och sprang. Och sprang. Visserligen bara en halvtimme men tur var väl det. Trots att det var jobbigt som fn (rent ut sagt) så var det superkul!

Vi körde intervaller på 12 och 13 km/h i två respektive en minut.

Sammanlagt försvann där runt 800 kcal ikväll. Rätt bra jobbat. Jag firade det med en skål havregrynsgröt på kvällen (med mormors urgoda skogshallonsylt).

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Tack för en bra blog :-) Jag funderar på att börja med intervallträning och undrar mer "exakt" hur du gör? Håller du grundtemp 12km/h och sen kör en minut/två minuters 13km/h tempo eller har du ett lägre grundtempo och varierar det högre tempot? Vore toppen om du ville föklara... Ses på 5000-utmnaingen ;-)
/bertha

Puma sa...

hej bertha. jag tycker att du ska börja med att intervalla! tydligen ska det göra under för joggingen och framförallt farten!

när jag joggar "normalt" (milspåret) håller jag runt 10km/h i genomsnitt. ibland går det fortare, ibland långsammare. tanken är att öka upp farten så att jag ska kunna jogga snabbare, både i milspåret och på tvåmilsrundan (och slutligen maran nästa sommar).

men när jag kör intervaller så ligger min grundfart på runt 9km/h. tanken är ju att jag ska kunna vila mellan intervallerna och då är 9km/h en bra återhämtningstakt för mig. sedan kör jag intervaller på 12km/h i 2 min (tex) och vila och sedan 13km/h i 1-1.5 min osv.

prova att variera intervalltiden och intervallfarten. ibland kan du köra längre intervalltider, typ 4-5min men inte springa lika snabbt som på dina snabbintervaller osv.

intervallträning är riktigt jobbigt men riktigt kul tycker jag! hoppas du finner glädje i din jogging. och du - med ett intervallpass kommer man ganska långt i 5000kcal-utmaningen!!! vi ses på VK! :-D

Anonym sa...

Stort tack för tipsen!!

Jag har försökt intervalla lite några gånger genom att tex på en 7-km sträcka på löpbandet köra 1km 10km/h, 1 km 11km/h, 1 km 12 km/h, 1 km 11 km/h, 1 km 10 km/h, 1 km 12km/h och sen 1 km 10 km/h. Men misstänkte att detta var för "långa" intervaller (det blir ju en 5-6 minuter.

Mitt grundtempo ligger kring 11 km/h, det klarar jag att hålla i en timmes jogg. (Fast då är jag trött sen...) Ska testa ditt koncept med kortare (1 min) högre hastighet, verkar effektivare! Fast just nu lyssnar jag på en spänannde deckare när jag springer (Män som hatar kvinnor) och där det behagligt att köra jämnt temp en längre tid och bara lyssna... (Bra tips om det är motigt att ge sig ut!! )

Lycka till i utmaningen, nu kämpar vi på!!

/bertha